Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ
NAUCZYCIEL: mgr Katarzyna Sztul (Zespół Szkół w Jerce)
KLASA: IV b
DATA: 20.05.2014 r.
TEMAT: Co to jest stres?
CELE:
Uczeń:
wie, co to jest stres;
zna oznaki stresu;
potrafi wymienić sytuacje wywołujące stres;
potrafi współpracować w grupie.
UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE:
- Umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
Uczeń:
umie segregować i analizować informacje.
- Umiejętność efektywnego działania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm.
Uczeń:
umie się znaleźć w różnych zespołach;
umie podejmować decyzje;
jest świadomy odpowiedzialności za pracę grupy;
umie negocjować z kolegami.
METODY PRACY:
pogadanka;
wizualizacja;
problemowa.
FORMY INTERAKCJI:
praca z całą klasą kierowaną przez nauczyciela;
praca w grupach.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
nagranie audio treningu relaksacyjnego Schultza;
odtwarzacz CD;
karty z zapisanymi oznakami stresu;
„Słownik języka polskiego”;
karty pracy sprawdzające stopień opanowania wiadomości z lekcji;
karta ewaluacyjna.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie i sprawdzenie obecności. (1 min.)
2. Przedstawienie tematu lekcji: Nauczyciel zapisuje na tablicy temat lekcji w postaci hasła, które klasa musi odgadnąć podając litery:
HASŁO: ___ ____ ____ ____ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ?
(odp. Co to jest stres?) (5 min.)
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
3. Wprowadzenie do tematu: (10 min.)
Nauczyciel wyjaśnia dzieciom, że za chwilę wysłuchają nagrania, które pomoże im się zrelaksować. Nauczyciel zachęca uczniów do wyciszenia się i wykonywania poleceń, które usłyszą w nagraniu. Uczniowie odbywają krótki trening relaksacyjny Schultza, który nauczyciel odtwarza z płyty.
Po zakończeniu seansu relaksacyjnego nauczyciel pyta dzieci o ich reakcje w trakcie i po wysłuchaniu treningu.
4. Faza właściwa:
Nauczyciel prosi, aby chętni uczniowie spróbowali zdefiniować pojęcie: stres. (3min.)
Wyznaczona osoba wyszukuje w słowniku języka polskiego znaczenie słowa: stres. (2 min.)
Nauczyciel prosi dzieci o odliczenie od 1 do 4. Uczniowie tworzą zespoły: wspólnie siadają kolejno uczniowie z numerem 1, 2, 3 oraz 4. Nauczyciel przypomina zasady pracy w grupie. (2 min.)
Uczniowie w grupach wypisują na kartkach odpowiedzi na pytanie: W jakich sytuacjach ludzie przeżywają stres? Wychowawca monitoruje pracę poszczególnych drużyn. Grupy kolejno prezentują swoje pomysły. (5 min.)
Nauczyciel umieszcza na tablicy hasła - kategorie: REAKCJE FIZJOLOGICZNE (kolor czerwony), WPŁYW NA MYŚLENIE (kolor zielony), EMOCJE (kolor niebieski), ZACHOWANIE (kolor żółty). Nauczyciel tłumaczy, że stres ma wpływ na nasz organizm, myślenie, emocje i zachowanie. Każdy uczeń otrzymuje kartkę z oznaką stresu. Uczniowie podchodzą pojedynczo do tablicy i umieszczają swoje karty przy ...