Dodaj publikację
Autor
Grażyna Okoniewska
Data publikacji
2020-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć warsztatowych
 Pobierz (docx, 20,8 KB)

Podgląd treści

Temat: Jak radzić sobie ze stresem?

Czas trwania: 5 godzin lekcyjnych

Cele ogólne:

lepsze radzenie sobie w sytuacjach trudnych

wzbogacenie wiedzy na temat przyczyn i skutków stresu

Cele szczegółowe:

poznanie nowych metod radzenia sobie ze stresem

uświadomienie sobie wpływu stresu na nasze samopoczucie

umiejętność określenia swojego poziomu stresu

rozwijanie działań twórczych

kształtowanie umiejętności stosowania konstruktywnych metod radzenia sobie z napięciem

rozładowanie napięcia emocjonalnego

rozwijanie umiejętności relaksowania się

Metody i formy pracy:

praca indywidualna

formy plastyczne

prezentacja

praca grupowa

zabawy ruchowe

rundka

dyskusja

„burza mózgów”

Trans NLP

Przebieg zajęć:

Co to jest stres?

Czas: 15 minut

Materiały: tablica, mazaki

Dzieci metodą „burzy mózgów” wypowiadają skojarzenia odnośnie zjawiska stresu. Prowadzący zapisuje wszystko na tablicy. Gdy dzieci skończą się wypowiadać nastepuję podsumowanie skojarzeń i ustalenie jednej wspólnej definicji stresu.

Nastroje

Czas: 15 minut

Materiały: kartki, długopisy.

Dzieci otrzymują kartki od prowadzącego i dzielą ją na połowę. Po jednej stronie rysują słoneczko, po drugiej, chmurkę burzową. Następnie prowadzący prosi by napisały pod słoneczkiem co wpływa na ich lepszy nastrój, a po chmurką co na gorszy. Na koniec ochotnicy odczytują co napisali.

Co mnie stresuje?

Czas: 15 minut

Materiały: małe karteczki klejące

Prowadzący prosi uczniów, by napisali na karteczkach jakie zdarzenia, sytuacje wywołują u nich najczęściej stres. Każdy otrzymuje po 6 małych karteczek. Następnie prowadzący zbiera karteczki, przykleja je na jednej dużej tablicy i omawia ze wszystkimi najczęstsze przyczyny stresu.

Jakie są skutki stresu?

Czas: 15 minut

Materiały: tablica, mazaki do tablicy (bądź kreda)

Metodą „buzy mózgów” uczestnicy wypowiadają jakie znane są im następstwa stresu. Prowadzący zapisuje skojarzenia na tablicy oraz omawia wymienione skutki podkreślając ich zróżnicowanie ze względu na poziom stresu.

Walka ze stresem

Czas: 30 minut

Materiały: karty ćwiczeń „ walka ze stresem” ( Załącznik nr 4), kredki, długopisy

Na otrzymanej karcie uczestnicy zgodnie z poleceniem na karcie kolorują kolorem czerwonym negatywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz kolorem niebieskim pozytywne. Ochotnicy czytają zaznaczone sposoby na głos i następuje dyskusja na temat dobrych i złych sposobów radzenia sobie ze stresem. W dalszej częsci zadaniem dzieci jest zaznaczenie które z wymienionych sposobów oni sami stosują. Jakie jeszcze inne sposoby radzenia sobie ze stresem są im znane?

Katalogi

Czas: 10 minut

Materiały: Trzy duże arkusze kartonu zatytułowane: „Książki”, „Filmy”, „Muzyka”, małe karteczki klejące, flamastry.

Prowadzący wiesza na ścianie wcześniej przygotowane plansze kartonowe – „Książki”, „Filmy”, „Muzyka”. Zadaniem dzieci jest teraz napisanie na małych karteczkach tytułów filmów, książek i piosenek, które ich uspokajają, sprawiają że czują się dobrze.

Następnie ...