Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Jak radzić sobie ze stresem?
Czas trwania: 5 godzin lekcyjnych
Cele ogólne:
lepsze radzenie sobie w sytuacjach trudnych
wzbogacenie wiedzy na temat przyczyn i skutków stresu
Cele szczegółowe:
poznanie nowych metod radzenia sobie ze stresem
uświadomienie sobie wpływu stresu na nasze samopoczucie
umiejętność określenia swojego poziomu stresu
rozwijanie działań twórczych
kształtowanie umiejętności stosowania konstruktywnych metod radzenia sobie z napięciem
rozładowanie napięcia emocjonalnego
rozwijanie umiejętności relaksowania się
Metody i formy pracy:
praca indywidualna
formy plastyczne
prezentacja
praca grupowa
zabawy ruchowe
rundka
dyskusja
„burza mózgów”
Trans NLP
Przebieg zajęć:
Co to jest stres?
Czas: 15 minut
Materiały: tablica, mazaki
Dzieci metodą „burzy mózgów” wypowiadają skojarzenia odnośnie zjawiska stresu. Prowadzący zapisuje wszystko na tablicy. Gdy dzieci skończą się wypowiadać nastepuję podsumowanie skojarzeń i ustalenie jednej wspólnej definicji stresu.
Nastroje
Czas: 15 minut
Materiały: kartki, długopisy.
Dzieci otrzymują kartki od prowadzącego i dzielą ją na połowę. Po jednej stronie rysują słoneczko, po drugiej, chmurkę burzową. Następnie prowadzący prosi by napisały pod słoneczkiem co wpływa na ich lepszy nastrój, a po chmurką co na gorszy. Na koniec ochotnicy odczytują co napisali.
Co mnie stresuje?
Czas: 15 minut
Materiały: małe karteczki klejące
Prowadzący prosi uczniów, by napisali na karteczkach jakie zdarzenia, sytuacje wywołują u nich najczęściej stres. Każdy otrzymuje po 6 małych karteczek. Następnie prowadzący zbiera karteczki, przykleja je na jednej dużej tablicy i omawia ze wszystkimi najczęstsze przyczyny stresu.
Jakie są skutki stresu?
Czas: 15 minut
Materiały: tablica, mazaki do tablicy (bądź kreda)
Metodą „buzy mózgów” uczestnicy wypowiadają jakie znane są im następstwa stresu. Prowadzący zapisuje skojarzenia na tablicy oraz omawia wymienione skutki podkreślając ich zróżnicowanie ze względu na poziom stresu.
Walka ze stresem
Czas: 30 minut
Materiały: karty ćwiczeń „ walka ze stresem” ( Załącznik nr 4), kredki, długopisy
Na otrzymanej karcie uczestnicy zgodnie z poleceniem na karcie kolorują kolorem czerwonym negatywne sposoby radzenia sobie ze stresem oraz kolorem niebieskim pozytywne. Ochotnicy czytają zaznaczone sposoby na głos i następuje dyskusja na temat dobrych i złych sposobów radzenia sobie ze stresem. W dalszej częsci zadaniem dzieci jest zaznaczenie które z wymienionych sposobów oni sami stosują. Jakie jeszcze inne sposoby radzenia sobie ze stresem są im znane?
Katalogi
Czas: 10 minut
Materiały: Trzy duże arkusze kartonu zatytułowane: „Książki”, „Filmy”, „Muzyka”, małe karteczki klejące, flamastry.
Prowadzący wiesza na ścianie wcześniej przygotowane plansze kartonowe – „Książki”, „Filmy”, „Muzyka”. Zadaniem dzieci jest teraz napisanie na małych karteczkach tytułów filmów, książek i piosenek, które ich uspokajają, sprawiają że czują się dobrze.
Następnie ...