Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat zajęć: Integrujemy się i poznajemy wzajemnie
Czas trwania: 4 godziny lekcyjne
Cele ogólne:
wzajemne poznanie się uczestników zajęć
integracja grupy
rozwijanie umiejętności pracy w grupie
doskonalenie komunikacji wewnątrz – grupowej opartej na wzajemnym zaufaniu, akceptacji, tolerancji, szacunku i współpracy
Cele szczegółowe:
przełamanie onieśmielenia
ustalenie wspólnych celów i norm
umiejętność podejmowania wspólnych decyzji oraz podjęcia odpowiedzialności za ich rezultaty
budowanie poczucia wspólnoty grupowej
budowanie zaufania w grupie
Metody i formy pracy:
„burza mózgów”
Praca indywidualna
formy plastyczne
prezentacja
zabawa grupowa
opowiadanie
zabawa ruchowa
Przebieg zajęć:
Przedstawiamy się
Czas : 10 minut
Zadaniem każdego z uczestników zajęć jest przedstawienie się swoim imieniem i powiedzenie kilku słów o sobie.
Kontrakt
Czas : 10 minut
Materiały: tablica, arkusz papieru, flamastry, taśma do przyklejenia kontraktu na tablicy
Zadaniem uczestników jest metodą „burzy mózgów” ustalenie wspólnych zasad, które będą obowiązywały podczas tych zajęć. Np.:
- kiedy jedna osoba mówi, reszta słucha
- mówimy zawsze o zachowaniu a nie o osobie
- szanujemy swoje odmienne poglądy
- mówimy tylko we własnym imieniu
- nie oceniamy innych
- etc
Następnie kontrakt wieszamy w widocznym miejscu w klasie i wszyscy uczestnicy go podpisują na znak, że zgadzają się z jego treścią.
Autografy
Czas : 15 minut
Materiały: karty ćwiczeń AUTOGRAFY (Załącznik nr 1) oraz długopisy
Prowadzący rozdaje uczestnikom karty pracy. Ich zadaniem jest postępować zgodnie z instrukcją na kartach, ale również odbycie krótkiej rozmowy z osobą, do której podchodzą. Na koniec ochotnicy czytają zapiski na swoich kartach.
Ślepiec
Czas : 10 minut
Prowadzący prosi dzieci, by dobrały się parami. Następnie jednej z osób z danej pary zawiązuje oczy, by nic nie widziała. Druga osoba z pary oprowadza koleżankę/kolegę po sali pokazując jej różne rzeczy. Potem jest zmiana. Na koniec prowadzący pyta dzieci czy lepiej w jakiej roli lepiej się czuły – prowadzonego czy oprowadzającego – i dlaczego.
Bezludna wyspa
Czas: 15 minut
Wszyscy siadają w kole na dywanie. Zadaniem każdego jest powiedzenie dlaczego zabrałby na bezludną wyspę osobę, która siedzi po jego prawej stronie.
Dyrygent
Czas: 10 minut
Dzieci siadają w kółku na dywanie. Jedno dziecko wychodzi za drzwi. Pozostali wybierają dyrygenta, za którym wszyscy będą powtarzać kolejne ruchy. Gdy wszyscy już naśladują dany ruch, wchodzi osoba, która wychodził za drzwi. Jej zadaniem jest odgadniecie, która osoba w grupie jest dyrygentem. Jeżeli uda jej się zgadnąć, teraz ona wychodzi za drzwi. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Zaczarowany ołówek
Czas: 20 minut
Materiały: arkusze papieru, mazaki
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe zespoły i na arkuszach rysują, co dobrego chcieliby wyczarować dla swojej ...