Dodaj publikację
Autor
Grażyna Okoniewska
Data publikacji
2020-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć dla rodziców
 Pobierz (doc, 136,0 KB)

Podgląd treści


Scenariusz spotkania z rodzicami – „Rodzina, a rozwój emocjonalny i społeczny dziecka”
Czas spotkania – 2 godziny
Cel spotkania – Uświadomienie rodzicom wpływu postaw jakie przyjmują w stosunku do dzieci oraz preferowanego przez nich sposobu wychowania, na rozwój emocjonalny i społeczny dzieci.
Spodziewane efekty- wzrost świadomości rodziców na temat konsekwencji przyjmowanych postaw oraz sposobów wychowania dzieci.
Metody wykorzystywane w trakcie spotkania- mini-wykład, dyskusja – wyjaśnianie wątpliwości rodziców.
Przebieg spotkania:

1. Przedstawienie celu spotkania oraz określenie ram czasowych.
2. Mini wykład na temat pojęcia rodziny oraz czynników utrudniających proces wychowawczy
3. Przedstawienie czynników wpływających na przebieg procesu wychowania.
4. Przedstawienie właściwych typów postaw rodzicielskich oraz ich wpływu na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka
5. Przedstawienie negatywnych postaw rodzicielskich oraz ich destrukcyjnego wpływu na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka
6. Przedstawienie typów rodzin wyodrębnionych na podstawie stylów wychowania oraz oczekiwań rodziców wobec dzieci.
7. Prezentacja ważnych rad dla rodziców. Rozdanie rodzicom rad w formie pisemnej (wcześniej przygotowane przez prowadzącego).

Rodzina odgrywa największa rolą w kształtowaniu się osobowości dziecka. Jest miejscem gdzie dziecko doświadcza pierwszych kontaktów z otoczeniem, identyfikuje się z rodzicami jako wzorami do naśladowania. To od jej struktury, sposób wychowania, postaw jakie przyjmują rodzice w zasadniczym stopniu zależy jakim człowiekiem będzie dziecko w przyszłości. Jej znaczenie jest tak ogromne gdyż wpływ jaki wywiera zaczyna się już od chwili poczęcia i trwa przez całe życie, nawet w wieku dorosłym.
Rozwój emocjonalny dziecka, jego zachowanie, kontakty z rówieśnikami, a także rozwój intelektualny będzie zależeć głównie od tego w jaki sposób, w jakich warunkach przebiega proces wychowawczy. Istnieją jednak czynniki utrudniające przebieg tego procesu. Należeć tu będą m.in:
1. rodzina niepełna, zrekonstruowana
2. rodzina zastępcza
3. alkoholizm, przemoc w rodzinie
4. zła sytuacja materialna rodziny
5. postawy rodzicielskie
6. sposób wychowania

Na dzisiejszym spotkaniu skupimy się przede wszystkim na omówieniu typów postaw rodzicielskich, negatywnych sposobach wychowania oraz ich konsekwencjach dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.
Zaczniemy od omówienia postaw rodzicielskich. Postawa określa stosunek emocjonalny, jaki charakteryzuje związek pomiędzy dzieckiem, a jego opiekunami.. Mówi ona o sposobie zachowania rodziców w stosunku do dziecka, o tym, czy opiekują się nim należycie, czy i w jakim stopniu otaczają opieką, a także czy wymagania, jakie mu stawiają są adekwatne do jego poziomu rozwoju. Wyróżniamy 8 głównych typów postaw rodzicielskich. Cztery z nich to postawy właściwe przyczyniające się do prawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. Pozostałe to postawy negatywne, noszące znamiona przemocy.

Do postaw właściwych warunkujących prawidłowy rozwój dziecka należą:
1. Akceptacja ...