Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
27.09.2017
Konspekt lekcji matematyki w klasie IV
Szkoła Podstawowa w Lubnowych
Temat: Ile razy więcej, ile razy mniej?
Cele lekcji:
Uczeń porównuje liczby naturalne z wykorzystaniem ich różnicy lub ilorazu.
Uczeń szacuje wyniki działań.
Uczeń umie rozwiązać zadanie tekstowe dotyczące porównywania ilorazowego.
Metody pracy:
Pogadanka.
Ćwiczenia „równym frontem”.
Ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
Zbiór zadań.
Podręcznik.
Literatura:
Podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki„Matematyka z plusem 4” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Zbiór zadań: P. Zarzycki, K. Zarzycka, „Matematyka z plusem 4. Zbiór zadań”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017
Plan ogólny
Sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Wprowadzenie i zapisanie tematu.
Rozwiązywanie zadań.
Podsumowanie.
Plan szczegółowy
ETAP
CZAS
PRZEBIEG LEKCJI
UWAGI
Sprawy organizacyjne.
2’
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
10’
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:
Co to jest iloczyn, suma, różnica?
Przykład na mnożenie i dzielenie dla każdego ucznia w zakresie tabliczki mnożenia.
Przykład na mnożenie i dzielenie dla każdego ucznia liczb dwucyfrowych i jednocyfrowych.
- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.
– Przykłady na liczenie w pamięci dostosowywane są do indywidualnych możliwości uczniów.
Wprowadzenie i zapisanie tematu.
15’
Wprowadzenie:
Troje losowo wybranych uczniów otrzymuje koszyczki z cukierkami oraz liścikami:
Koszyk I: „Mam 2 razy mniej cukierków niż jest w koszyku II.”
Koszyk II: „Policz ile mam cukierków ”
Koszyk III: „Mam 3 razy więcej cukierków niż jest w koszyku I”.
Wszyscy uczniowie próbują ustalić jakie działania należy wykonać, aby ustalić ilość cukierków w poszczególnych koszykach. Tworzymy wniosek, że wyrażenia „2 razy mniej” lub „3 razy więcej” powiązane są z dzieleniem i mnożeniem.
Zapisanie tematu lekcji:
Ile razy więcej, ile razy mniej?
– Koszyk II zawiera 10 cukierków, więc koszyk I 5 cukierków, a koszyk III 15 cukierków.
Na koniec lekcji uczniowie częstują się słodkimi pomocami dydaktycznymi.
– Temat numerujemy oraz podkreślamy.
- Formułowanie wraz z uczniami celów lekcji.
Rozwiązywanie zadań.
16’
Zadanie 2/25 – podręcznik
Zajdź liczbę:
3 razy większą niż 45,
4 razy mniejszą niż 12,
5 razy większą niż 16,
8 razy mniejszą niż 120.
Zadanie 36/10 – zbiór zadań
Podaj:
liczbę 2 razy większą niż 37,
liczbę 3 razy mniejszą niż 75,
liczbę 7 razy większą niż 13,
liczbę 6 razy mniejszą niż 120.
Zadanie 5/25 – podręcznik
W szkole zorganizowano aukcję na cele charytatywne. Cena wywoławcza pióra dyrektora szkoły wynosiła 25zł. W ...