Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
06.12.2017
Konspekt lekcji matematyki w klasie IV
Szkoła Podstawowa w Lubnowych
Temat: Odejmowanie sposobem pisemnym.
Cele lekcji:
Uczeń dodaje i odejmuje liczby naturalne wielocyfrowe sposobem pisemnym i za pomocą kalkulatora.
Uczeń umie rozwiązać zadanie tekstowe z wykorzystaniem pisemnego odejmowania liczb.
Metody pracy:
Pogadanka.
Ćwiczenia „równym frontem”.
Ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
Zbiór zadań.
Podręcznik.
Literatura:
Podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki„Matematyka z plusem 4” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Zbiór zadań: P. Zarzycki, K. Zarzycka, „Matematyka z plusem 4. Zbiór zadań”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017
Plan ogólny
Sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Wprowadzenie i zapisanie tematu.
Rozwiązywanie zadań.
Podsumowanie.
Plan szczegółowy
ETAP
CZAS
PRZEBIEG LEKCJI
UWAGI
Sprawy organizacyjne.
2’
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
10’
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:
Co to jest suma, różnica, składnik, odjemna, odjemnik, iloczyn, czynnik, iloraz, dzielna, dzielnik?
W jaki sposób dodajemy liczby sposobem pisemnym?
Rachunki pamięciowe oraz kilka przykładów na dodawanie sposobem pisemnym.
Sprawdzenie pracy domowej.
- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.
– Przykłady na liczenie w pamięci dostosowywane są do indywidualnych możliwości uczniów.
Wprowadzenie i zapisanie tematu.
10’
Zapisanie tematu lekcji:
Odejmowanie sposobem pisemnym.
Omówienie pisemnego sposobu odejmowania liczb na konkretnych przykładach. Na początek proste – bez pożyczania, następnie przykłady, w których należy wykorzystać pożyczanie „od sąsiada”.
– Temat numerujemy oraz podkreślamy.
- Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Rozwiązywanie zadań.
21’
Zadanie 1/96 – podręcznik
Oblicz i sprawdź wynik za pomocą dodawania:
283 – 142
738 – 515
895 – 631
7205 – 38
4032 – 234
8138 – 267
6430 – 879
5001 – 243
2047 – 659
Zadanie 4/97 – podręcznik
Oblicz, o ile kilometrów granica lądowa Polski jest dłuższa od granicy morskiej?
Zadanie 16/37 – zbiór zadań
Tato Karoliny chce kupić samochód za 44350 zł. Sprzedał stary samochód za 16400 zł, dołożył swoje oszczędności, czyli 8000zł, a na resztę wziął kredyt z banku. Ile złotych pożyczył z banku?
Zadanie rezerwowe/praca domowa:
Zadanie 11/36 – zbiór zadań
Do sumy liczb 381 i 1405 dodaj różnicę liczb 1450 i 136. Jaki wynik otrzymałeś?
- Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy.
– Wspólna analiza treści zadania oraz informacji przedstawionych na mapie, wypisanie danych, następnie wybrany uczeń wykonuje odpowiednie działania na tablicy.
Podsumowanie.
2’
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję, np.:
Jak odejmujemy liczby sposobem pisemnym?
Rachunki pamięciowe.
Marta Litwiniuk