Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
07.03.2018
Konspekt lekcji matematyki w klasie V
Szkoła Podstawowa w Lubnowych
Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych.
Cele lekcji:
Uczeń mnoży ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych).
Uczeń oblicza kwadraty i sześciany ułamków dziesiętnych.
Uczeń umie rozwiązać zadanie tekstowe z wykorzystaniem działań na ułamkach dziesiętnych.
Metody pracy:
Pogadanka.
Ćwiczenia „równym frontem”.
Ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
Zbiór zadań.
Podręcznik.
Załączniki:
Kartkówka.
Literatura:
Podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki„Matematyka z plusem 5” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Zbiór zadań: P. Zarzycki, K. Zarzycka, „Matematyka z plusem 5. Zbiór zadań”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Kompozytor klasówek Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego: kompozytor-mat.apps.gwo.pl/
Plan ogólny
Sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji. Kartkówka.
Zapisanie tematu.
Rozwiązywanie zadań.
Podsumowanie.
Plan szczegółowy
ETAP
CZAS
PRZEBIEG LEKCJI
UWAGI
Sprawy organizacyjne.
2’
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.Kartkówka.
15’
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:
Co to jest ułamek? W jaki sposób powstaje?
Każdy uczeń czyta ułamek dziesiętny zapisany na tablicy.
O czym musimy pamiętać dodając lub odejmując ułamki dziesiętne sposobem pisemnym?
W jaki sposób mnożymy/dzielimy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 itd.?
Jak mnożymy ułamki dziesiętne przez liczby naturalne? Kilka przykładów na tablicy.
Kartkówka z poprzedniej lekcji.
- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.
– uczniowie piszą niezapowiedzianą kartkówkę z tematu: Mnożenie ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne.
Zapisanie tematu.
10’
Zapisanie tematu lekcji:
Mnożenie ułamków dziesiętnych.
Omówienie na konkretnych przykładach w jaki sposób mnożymy ułamki dziesiętne, na prostych przykładach w pamięci, na trudniejszych sposobem pisemnym. Ustalanie położenia przecinka w wynikach działań na podstawie działania:
5125 ∙ 375 = 1921875
51,25 ∙ 37,5 =
5,125 ∙ 3,75 =
512,5 ∙ 37,5 =
0,5125 ∙ 375 =
- Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Rozwiązywanie zadań.
15’
Zadanie 2/163 – podręcznik
Oblicz sposobem pisemnym:
3,92 ∙ 0,6
0,75 ∙ 0,8
5,31 ∙ 0,29
2,043 ∙ 18,05
Zadanie 5/163 – podręcznik
Pani Ania kupiła pomarańcze, banany i gruszki. Pomarańcze ważyły 0,6 kg, banany 1,25 kg, a gruszki 0,4 kg. Ile złotych zapłaciła pani Ania za owoce?
Zadanie rezerwowe:
Zadanie 5/163 – podręcznik
Samochód pana Wojtka spala 8,7 litra na 100 km, a litr benzyny kosztuje 5,31 zł. Ile pan Wojtek musi wydać na benzynę, aby przejechać 1000km?
Zadanie domowe:
Zadanie ...