Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
24.09.2018
Konspekt lekcji matematyki w klasie V
Szkoła Podstawowa w Lubnowych
Temat: Rozwiązywanie zadań tekstowych. (Lekcja druga.)
Cele lekcji:
Uczeń wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodne dla niego zapisanie informacji i danych z treści zadania.
Uczeń weryfikuje wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania np. poprzez szacowanie, sprawdzanie wszystkich warunków zadania, ocenianie rzędu wielkości otrzymanego wyniku..
Metody pracy:
Pogadanka.
Ćwiczenia „równym frontem”.
Ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
Zbiór zadań.
Podręcznik.
Literatura:
Podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki„Matematyka z plusem 5” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2018.
Zbiór zadań: P. Zarzycki, K. Zarzycka, „Matematyka z plusem 5. Zbiór zadań”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2018.
Plan ogólny
Sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Zapisanie tematu.
Rozwiązywanie zadań.
Podsumowanie.
Plan szczegółowy
ETAP
CZAS
PRZEBIEG LEKCJI
UWAGI
Sprawy organizacyjne.
2’
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
3’
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:
Od czego rozpoczynamy rozwiązywanie zadania tekstowego?
Jakie są następne etapy rozwiązania zadania?
- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.
Zapisanie tematu.
3’
Zapisanie tematu lekcji:
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
- Przedstawienie uczniom celów lekcji.
- Uczniowie dopisują numer lekcji i datę do poprzedniego tematu.
Rozwiązywanie zadań.
34’
Zadanie 4/26 – podręcznik
W klasie Va jest 13 dziewcząt i 14 chłopców. W klasie Vb jest o 3 uczniów mniej niż w klasie Va, za to chłopców jest aż dwa razy mniej. Ile jest dziewcząt w klasie Vb?
Zadanie 6/26 – podręcznik
Dawniej w wagonach I klasy było 9 przedziałów, a w każdym z nich – 6 miejsc. W wagonach II klasy było 10 przedziałów po 8 miejsc. Ile miejsc siedzących było w pociągu, który miał 2 wagony I klasy i 5 wagonów II klasy?
Zadanie 8/26 – podręcznik
Ojciec Wirgiliusz uczył 123 dzieci. Dziewcząt było o 5 więcej niż chłopców. Ilu było chłopców?
Zadanie rezerwowe:
Zadanie 39/12 – zbiór zadań
Przeczytaj wierszyk i odpowiedz na zadane w nim pytanie.
W sadzie u Antoniego rośnie grusz szesnaście, jabłoni mniej o siedem, czereśni dwanaście. Śliw jest dwa razy więcej niż grusz i jabłoni. Ile drzew w swoim sadzie posiada Antoni?
- Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy.
- Wybrane zadanie uczniowie samodzielnie rozwiązują w zeszytach.
- Jeśli zadanie nie zostanie rozwiązane na lekcji będzie zadane jako praca domowa.
Podsumowanie.
3’
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję, np.:
W jakich etapach rozwiązujemy ...