Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
26.11.2019
Konspekt otwartej lekcji matematyki w klasie V
Szkoła Podstawowa w Lubnowych
Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.
Cele lekcji:
Uczeń dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
Uczeń umie rozwiązać zadanie tekstowe z wykorzystaniem działań na ułamkach.
Metody pracy:
Pogadanka.
Ćwiczenia „równym frontem”.
Ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
Zbiór zadań.
Podręcznik.
Literatura:
Podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki„Matematyka z plusem 5” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2018.
Zbiór zadań: P. Zarzycki, K. Zarzycka, „Matematyka z plusem 5. Zbiór zadań”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2018
Plan ogólny
Sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Zapisanie tematu.
Rozwiązywanie zadań.
Podsumowanie.
Plan szczegółowy
ETAP
CZAS
PRZEBIEG LEKCJI
UWAGI
Sprawy organizacyjne.
3’
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Oddanie sprawdzianów.
– zadania na sprawdzianie były już omówione wcześniej. Uczniowie chowają prace do teczek.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
10’
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:
Co to jest ułamek? W jaki sposób powstaje? Z jakich elementów się składa i co one oznaczają?
Kiedy ułamek nazywamy ułamkiem właściwym, kiedy niewłaściwym a kiedy mamy do czynienia z liczbą mieszaną?
Jak zamieniamy ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie?
Jak dodajemy ułamki o jednakowych mianownikach?
Na czym polega skracanie/rozszerzanie ułamków?
W jaki sposób dodajemy/odejmujemy ułamki zwykłe?
- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.
- Przedstawienie uczniom celów lekcji.
Zapisanie tematu.
10’
Zapisanie tematu lekcji:
Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.
Przypomnienie na przykładzie w jaki sposób dodajemy/odejmujemy ułamki o różnych mianownikach
– przykłady z zadania 3 str. 86.
- Uczniowie dopisują numer lekcji i datę do tematu zapisanego w dniu poprzednim.
- Zadanie było rozwiązywane na lekcji poprzedniej. Wybrani uczniowie robią kilka przykładów.
Rozwiązywanie zadań.
17’
Zadanie 8/86 – podręcznik
W słoju było litra jagód. Jaś odsypał litra jagód, a Małgosia – litra. Ile litrów jagód zostało w słoju?
Zadanie 54/36 – zbiór zadań
Marek, Dorota, Zuzia i Tomek zjedli ogromną pizzę. Marek zjadł , Dorota , Tomek całej pizzy, a Zuzia resztę. Jaką część pizzy zjadła Zuzia?
Zadanie rezerwowe:
Zadanie 55/37 – zbiór zadań
Karolina przygotowała koktajl owocowy. Sporządziła go, dodając litra przecieru malinowego do litra zsiadłego mleka. Następnie postanowiła przelać koktajl do czterech słoików. Jeden słoik ma pojemność litra, drugi – litra, a dwa pozostałe – po litra. Czy koktajl zmieści się w przygotowanych słoikach?
- Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy ...