Dodaj publikację
Autor
Marta Kuchnio
Data publikacji
2020-05-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji
 Pobierz (docx, 24,8 KB)

Podgląd treści

26.11.2019

Konspekt otwartej lekcji matematyki w klasie V

Szkoła Podstawowa w Lubnowych

Temat: Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.

Cele lekcji:

Uczeń dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.

Uczeń umie rozwiązać zadanie tekstowe z wykorzystaniem działań na ułamkach.

Metody pracy:

Pogadanka.

Ćwiczenia „równym frontem”.

Ćwiczenia indywidualne.

Środki dydaktyczne:

Zbiór zadań.

Podręcznik.

Literatura:

Podręcznik: M. Dobrowolska, M. Jucewicz, M. Karpiński, P. Zarzycki„Matematyka z plusem 5” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2018.

Zbiór zadań: P. Zarzycki, K. Zarzycka, „Matematyka z plusem 5. Zbiór zadań”, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2018

Plan ogólny

Sprawy organizacyjne.

Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.

Zapisanie tematu.

Rozwiązywanie zadań.

Podsumowanie.

Plan szczegółowy

ETAP

CZAS

PRZEBIEG LEKCJI

UWAGI

Sprawy organizacyjne.

3’

Przywitanie z uczniami.

Sprawdzenie obecności.

Oddanie sprawdzianów.

– zadania na sprawdzianie były już omówione wcześniej. Uczniowie chowają prace do teczek.

Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.

10’

Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:

Co to jest ułamek? W jaki sposób powstaje? Z jakich elementów się składa i co one oznaczają?

Kiedy ułamek nazywamy ułamkiem właściwym, kiedy niewłaściwym a kiedy mamy do czynienia z liczbą mieszaną?

Jak zamieniamy ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną i odwrotnie?

Jak dodajemy ułamki o jednakowych mianownikach?

Na czym polega skracanie/rozszerzanie ułamków?

W jaki sposób dodajemy/odejmujemy ułamki zwykłe?

- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.

- Przedstawienie uczniom celów lekcji.

Zapisanie tematu.

10’

Zapisanie tematu lekcji:

Dodawanie i odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.

Przypomnienie na przykładzie w jaki sposób dodajemy/odejmujemy ułamki o różnych mianownikach

– przykłady z zadania 3 str. 86.

- Uczniowie dopisują numer lekcji i datę do tematu zapisanego w dniu poprzednim.

- Zadanie było rozwiązywane na lekcji poprzedniej. Wybrani uczniowie robią kilka przykładów.

Rozwiązywanie zadań.

17’

Zadanie 8/86 – podręcznik

W słoju było litra jagód. Jaś odsypał litra jagód, a Małgosia – litra. Ile litrów jagód zostało w słoju?

Zadanie 54/36 – zbiór zadań

Marek, Dorota, Zuzia i Tomek zjedli ogromną pizzę. Marek zjadł , Dorota , Tomek całej pizzy, a Zuzia resztę. Jaką część pizzy zjadła Zuzia?

Zadanie rezerwowe:

Zadanie 55/37 – zbiór zadań

Karolina przygotowała koktajl owocowy. Sporządziła go, dodając litra przecieru malinowego do litra zsiadłego mleka. Następnie postanowiła przelać koktajl do czterech słoików. Jeden słoik ma pojemność litra, drugi – litra, a dwa pozostałe – po litra. Czy koktajl zmieści się w przygotowanych słoikach?

- Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy ...