Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
12.12.2018
Konspekt lekcji matematyki w klasie VII
Szkoła Podstawowa w Lubnowych
Temat: Wielokąty foremne.
Cele lekcji:
Uczeń zna pojęcie wielokąta foremnego.
Uczeń przeprowadza dowody geometryczne.
Metody pracy:
Pogadanka.
Ćwiczenia „równym frontem”.
Ćwiczenia indywidualne.
Środki dydaktyczne:
Podręcznik.
Literatura:
Podręcznik: praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Dobrowolskiej, „Matematyka z plusem 7” , Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2017.
Plan ogólny
Sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
Zapisanie tematu, wprowadzenie.
Rozwiązywanie zadań.
Podsumowanie.
Plan szczegółowy
ETAP
CZAS
PRZEBIEG LEKCJI
UWAGI
Sprawy organizacyjne.
3’
Przywitanie z uczniami.
Sprawdzenie obecności.
Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji.
10’
Sprawdzenie pracy domowej.
Nauczyciel prowadzi pogadankę na temat materiału przerobionego na poprzedniej lekcji:
Ile wynosi suma miar kątów w czworokątach a ile w trójkątach?
Własności poszczególnych figur.
Przypomnienie cech przystawania trójkątów.
- Nauczyciel przechodzi po klasie i sprawdza czy uczniowie mają odrobione zadanie domowe, następnie jeden uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy.
- Każdy uczeń ma szansę odpowiedzieć na zadane pytanie, w przypadku problemów z odpowiedzią nauczyciel naprowadza bądź zleca odpowiedź innemu uczniowi.
Zapisanie tematu, wprowadzenie.
10’
Zapisanie tematu lekcji:
Wielokąty foremne.
Przedstawienie za pomocą tablicy interaktywnej przykładów wielokątów foremnych.
Próba znalezienia wraz z uczniami ich cech wspólnych oraz zapisanie definicji:
Wielokątem foremnym nazywamy wielokąt, który posiada wszystkie boki tej samej długości oraz wszystkie kąty tej samej miary. Przykłady:
kwadrat,
trójkąt równoboczny,
pięciokąt foremny.
- Sformułowanie wraz z uczniami celów lekcji.
Rozwiązywanie zadań.
19’
Zadanie 1/126
Przyjrzyj się poniższym rysunkom:
Zadanie 4/126
Przedstawiony na rysunku obok dziesięciokąt foremny został podzielony na dziesięć przystających trójkątów równoramiennych. Jakie miary mają kąty tych trójkątów? Jaką miarę ma kąt wewnętrzny dziesięciokąta foremnego?
Zadanie 6/126
Podaj, jaką miarę ma kąt wewnętrzny:
ośmiokąta foremnego,
dwunastokąta foremnego,
osiemnastokąta foremnego,
stukąta foremnego.
Zadanie rezerwowe:
Zadanie 7/126
Kąt wewnętrzny pewnego wielokąta foremnego ma miarę 170°. Ile boków ma ten wielokąt?
Czy istnieje wielokąt foremny o kącie wewnętrznym 130°?
- Wybrany uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy.
- Wybrane zadanie lub podpunkty uczniowie samodzielnie rozwiązują w zeszytach, następnie jest ono sprawdzane na forum klasy.
Podsumowanie.
3’
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję, np.:
Kiedy wielokąt nazywamy wielokątem foremnym?
Podaj przykład wielokąta foremnego.
Jak obliczymy miarę kąta wewnętrznego ośmiokąta foremnego?
Marta Kuchnio