Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM POZALEKCYJNYCH
ZAJĘĆ TANECZNYCH
DLA UCZNIÓW KLAS II-III
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GOSZOWICACH
Autor programu: mgr E. Tkaczuk – Grech
SPIS TREŚCI:1. Wstęp2. Cele ogólne3. Zadania4. Treści kształcenia5. Tematyka zajęć6. Przewidywane osiągnięcia uczniów7. Metody realizacji celów programu8. Formy pracy9. Środki dydaktyczne10. Ewaluacja
1.WSTĘPProgram zajęć ruchowo - tanecznych jest przeznaczony do realizacji w I etapie kształcenia w szkole podstawowej i swym zasięgiem obejmuje uczniów klas II - III. Ma on na celu rozbudzenie zainteresowań uczniów aktywnymi metodami spędzania czasu wolnego oraz fakt, że dzieci bardzo lubią tańczyć. Główne założenia programu polegają na obcowaniu uczniów z muzyką, ruchem i tańcem.
Ćwiczenia ruchowe przy muzyce i taniec są doskonałą alternatywą i odskocznią dla „siedzącego” stylu życia, dostarczają dzieciom dużo radości. Poprzez taniec, uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową.
Ruch i taniec z jednej strony mają istotne znaczenie dla rozwoju osobowości człowieka, z drugiej zaś mogą stać się istotnymi elementami terapii, ponieważ ruch znosi napięcie mięśniowe, emocjonalne, daje odprężenie. Przy okazji doskonałej zabawy następuje wzmocnienie mięśni, rozwija się koordynacja ruchowa i równowaga, jednym słowem znaczenie tańca w korygowaniu wad postawy jest bezsporne. Ruch przy muzyce wzmaga postawę kreatywności, integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania. Pośrednio wpływa na samoocenę uczniów. Program ten pozwoli grupie zainteresowanych dzieci rozwinąć swoje zainteresowania tańcem, oraz podniesie poziom jakości pracy szkoły w tym zakresie.Uczestnictwo w tego rodzaju zajęciach, to nie tylko rozrywka, ale również sposób na stres, dobre samopoczucie, radość, odprężenie umysłu, relaks i równocześnie aktywna forma spędzania wolnego czasu. 2. CELE OGÓLNE
Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu .
Rozwijanie zainteresowań oraz wrażliwości na muzykę i ruch
Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
Budowanie poczucia własnej wartości, pozytywnego obrazu samego siebie i wiary we własne siły
Kształcenie estetyki ruchowej
Pokonywanie tremy i nieśmiałości, możliwość odnoszenia sukcesu
Stwarzanie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu przez czynny udział w zajęciach muzyczno– ruchowych w formie pozalekcyjnej.
Pokazanie muzyki i tańca jako jednej z form aktywności ruchowej i sposobu spędzania wolnego czasu.
Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności.
Uświetnianie imprez i uroczystości szkolnych jak również środowiskowych
Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.3. ZADANIAKształtowanie sprawności:
rytmicznej: koordynacja słuchowo – ruchowa, precyzyjne odtwarzanie rytmu, poczucie tempa i metrum.
kondycyjnej: wytrzymałość (ćwiczenia wzmacniające poszczególne partie mięśnioweKształtowanie umiejętności:
łączenia ruchu z muzyką.
rozwijania pozytywnej postawy wobec aktywności tanecznej.Działania wychowawcze związane z kształtowaniem:
postawy współdziałania zespołowego i wzajemnej współodpowiedzialności.
samodyscypliny.
nawyku samokontroli i samooceny ...