Dodaj publikację
Autor
Kamila Rykała
Data publikacji
2020-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
106

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

PROGRAM Z ZAKRESU EDUKACJI EMOCJONALNEJ SKIEROWANY DO DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ŚWIETLICĘ SZKOLNĄ
 Pobierz (docx, 9,4 KB)

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI

„W ŚWIECIE EMOCJI”

PROGRAM Z ZAKRESU EDUKACJI EMOCJONALNEJ

SKIEROWANY DO DZIECI

UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ŚWIETLICĘ SZKOLNĄ

Autor:

mgr Kamila Rykała

mgr Izabela Drobotowicz

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Emocje odgrywają zasadniczą rolę w życiu każdego człowieka – zarówno dzieci jaki dorosłych. Towarzyszą nam w różnych sytuacjach, odpowiadają za relacje ze światem zewnętrznym. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym jest pełne uczuć i emocji. Gdy czuje się szczęśliwe, kochane i akceptowane – jego emocje są pozytywne. Ale gdy odczuwa strach, obawę lub złość przeżywa negatywne emocje.

Emocje dziecka różnią się od emocji dorosłych w zasadniczych kwestiach. Emocje dzieci są bardziej intensywne, stopień nasilenia emocji jest dużo większy niż u dorosłych. Nawet błaha sytuacja jest powodem wystąpienia trudnych do opanowania emocji. Jednak charakterystyczne dla emocji dziecięcych jest to, że są one krótkotrwałe i mają charakter przejściowy. Dziecko nie jestw stanie ukryć swoich emocji tak jak robią to dorośli. Ich zachowanie pokazuje bardzo dokładnie, w jakim stanie emocjonalnych właśnie się znajduje. Dlatego też rozpoznawanie emocji jest niezwykle ważne w komunikacji między ludźmi. Dzieciom trzeba pomóc w nauczeniusię rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji. Kształtowanie sfery emocjonalnej jest istotnym elementem wychowania. Uczymy się bowiem okazywać emocje przez całe życie.

Program „W świecie emocji” ma pomóc rodzicom wychować dziecko inteligentne emocjonalnie i wykształcić kompetencje takie jak:

Samoświadomość emocjonalną – czyli wiedzę o własnych stanach uczuciowych.

Samoregulację – panowanie nad emocjami, impulsami.

Motywację – umiejętność emocjonalną, która prowadzi do osiągania celów, pozytywnego nastawienia i zaangażowania.

Empatię – rozumienie innych, świadomość potrzeb innych osób, rozpoznawanie ich stanów emocjonalnych.

Umiejętność społeczną – wpływanie na innych, wzbudzanie pożądanych reakcji, łagodzenie konfliktów.

Program skierowany jest do uczniów uczęszczających na świetlicę szkolną przy Szkole Podstawowej Nr 1 im. Jana Pawła II w Przeworsku. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane uwzględniając potrzeby, możliwości, zaangażowanie i zainteresowanie uczniów danym zagadnieniem. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w miesiącu.

CELE PROGRAMU

Celem głównym programu będzie uświadamianie dzieciom wartości wynikającychz poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób.

Cele operacyjne programu:

Dziecko:

Potrafi rozpoznawać podstawowe uczucia i emocje.

Umie wyrazić w różny sposób znane mu uczucia i emocje.

Wie, że nasze zachowanie ma wpływ na drugiego człowieka.

Zna sposoby wywoływania pozytywnych emocji.

Wczuwa się w określone sytuacje.

Wypowiada się na temat emocji.

Rozumie i akceptuje uczucia innych.

Zna sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Werbalizuje własne stany emocjonalne.

Potrafi określić uczucia drugiego człowieka odwołując się do własnych doświadczeń.

Odzwierciedla swoje uczucia za pomocą niewerbalnych środków komunikacji (gestu i ruchu ...