Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
„W ŚWIECIE EMOCJI”
PROGRAM Z ZAKRESU EDUKACJI EMOCJONALNEJ
SKIEROWANY DO DZIECI
UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ŚWIETLICĘ SZKOLNĄ
Autor:
mgr Kamila Rykała
mgr Izabela Drobotowicz
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Emocje odgrywają zasadniczą rolę w życiu każdego człowieka – zarówno dzieci jaki dorosłych. Towarzyszą nam w różnych sytuacjach, odpowiadają za relacje ze światem zewnętrznym. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym jest pełne uczuć i emocji. Gdy czuje się szczęśliwe, kochane i akceptowane – jego emocje są pozytywne. Ale gdy odczuwa strach, obawę lub złość przeżywa negatywne emocje.
Emocje dziecka różnią się od emocji dorosłych w zasadniczych kwestiach. Emocje dzieci są bardziej intensywne, stopień nasilenia emocji jest dużo większy niż u dorosłych. Nawet błaha sytuacja jest powodem wystąpienia trudnych do opanowania emocji. Jednak charakterystyczne dla emocji dziecięcych jest to, że są one krótkotrwałe i mają charakter przejściowy. Dziecko nie jestw stanie ukryć swoich emocji tak jak robią to dorośli. Ich zachowanie pokazuje bardzo dokładnie, w jakim stanie emocjonalnych właśnie się znajduje. Dlatego też rozpoznawanie emocji jest niezwykle ważne w komunikacji między ludźmi. Dzieciom trzeba pomóc w nauczeniusię rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji. Kształtowanie sfery emocjonalnej jest istotnym elementem wychowania. Uczymy się bowiem okazywać emocje przez całe życie.
Program „W świecie emocji” ma pomóc rodzicom wychować dziecko inteligentne emocjonalnie i wykształcić kompetencje takie jak:
Samoświadomość emocjonalną – czyli wiedzę o własnych stanach uczuciowych.
Samoregulację – panowanie nad emocjami, impulsami.
Motywację – umiejętność emocjonalną, która prowadzi do osiągania celów, pozytywnego nastawienia i zaangażowania.
Empatię – rozumienie innych, świadomość potrzeb innych osób, rozpoznawanie ich stanów emocjonalnych.
Umiejętność społeczną – wpływanie na innych, wzbudzanie pożądanych reakcji, łagodzenie konfliktów.
Program skierowany jest do uczniów uczęszczających na świetlicę szkolną przy Szkole Podstawowej Nr 1 im. Jana Pawła II w Przeworsku. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane uwzględniając potrzeby, możliwości, zaangażowanie i zainteresowanie uczniów danym zagadnieniem. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w miesiącu.
CELE PROGRAMU
Celem głównym programu będzie uświadamianie dzieciom wartości wynikającychz poznania i zrozumienia własnych stanów emocjonalnych oraz uczuć innych osób.
Cele operacyjne programu:
Dziecko:
Potrafi rozpoznawać podstawowe uczucia i emocje.
Umie wyrazić w różny sposób znane mu uczucia i emocje.
Wie, że nasze zachowanie ma wpływ na drugiego człowieka.
Zna sposoby wywoływania pozytywnych emocji.
Wczuwa się w określone sytuacje.
Wypowiada się na temat emocji.
Rozumie i akceptuje uczucia innych.
Zna sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Werbalizuje własne stany emocjonalne.
Potrafi określić uczucia drugiego człowieka odwołując się do własnych doświadczeń.
Odzwierciedla swoje uczucia za pomocą niewerbalnych środków komunikacji (gestu i ruchu ...