Dodaj publikację
Autor
Kamila Rykała
Data publikacji
2020-05-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program z zakresu edukacji ekologicznej skierowany do dzieci uczęszczających do świetlicy szkolnej.
 Pobierz (docx, 10,1 KB)

Podgląd treści

PROGRAM AUTORSKI

„JESTEM ECO”

Program z zakresu edukacji ekologicznej skierowany do uczniów uczęszczających na świetlicę szkolną

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Edukacja ekologiczna w szkole w ostatnich latach stała się jedną z ważniejszych dziedzin w życiu szkoły. Powodem takich działań jest ciągle narastająca dewastacja przyrody: zanieczyszczenie lasów, gleby, zatruwanie powietrza i wody, a co za tym idzie – potrzeba jej ochrony. Wobec takiego zagrożenia naszej planety nie można pozostać obojętnym, należy dążyć do powstrzymania dalszej dewastacji przyrody, do ochrony środowiska naturalnego, szanowania własnego zdrowia i życia.

Mając na uwadze wzbogacenie świadomości ekologicznej i ukierunkowanie działań ekologicznych, a także rozbudzenie ciekawości przyrodniczej i chęć poznania najbliższego środowiska, opracowałyśmy program pt. „Jestem ECO”.

Program ekologiczny uwzględnia elementy edukacji ekologicznej. Realizując program można uczynić dużo dobrego dla środowiska, a przez to dla człowieka, który bez przyrody nie może żyć. Zanieczyszczone środowisko wpływa negatywnie na zdrowie. Dawniej człowiek miał znacznie mniejszy wpływ na przyrodę. Przyroda była wówczas niezwykle bogata, a na Ziemi żyło znacznie więcej roślin i zwierząt. Obecnie z roku na rok przyroda ubożeje. Wiele gatunków roślin i zwierząt wyginęło. Postęp techniki, rozwój przemysłu, nowoczesne miasta są zdobyczami, z których ludzkość z pewnością nie zrezygnuje, choćby ze względu na wygodę życia. Dlatego przeprowadzenie zmian zgodnych z wymogami ochrony środowiska, choć trudne jest konieczne. I dlatego ważne jest, aby te problemy wpajać i uzmysławiać już dzieciom od najmłodszych lat i uwrażliwiać je. Przyroda nie jest w stanie poradzić sobie sama z tak wielką liczbą zanieczyszczeń.

PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Program, który pragnę zaprezentować ma kształtować wśród dzieci postawę ekologiczną, która będzie charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą, ale przede wszystkim odpowiedzialnością za przyrodę i środowisko. Treści zawarte w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczycieli, uwzględniając potrzeby, możliwości, zaangażowanie i zainteresowanie uczniów danym zagadnieniem. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w miesiącu.

CEL PROGRAMU

Celem programu jest przede wszystkim promowanie edukacji na rzecz ekorozwoju oraz działań pro-ekologicznych w społeczności lokalnej. Stwarzanie szans na poprawienie jakości najbliższego otoczenia oraz wprowadzenie zmian korzystnych dla całej społeczności.

CELE GŁÓWNE:

- rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą,

-kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,

- uświadomienie potrzeby ochrony środowiska

-kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,

- zapoznanie z podstawowymi zależnościami między środowiskiem i człowiekiem,

-uczenia wnioskowania, myślenia, przewidywania skutków działalności człowieka,

-kształtowanie umiejętności korzystania z różnorodnych źródeł inf.,

CELE SZCZEGÓŁOWE:

- stymulowanie dziecięcej aktywności w kierunku poznawania i rozumienia otaczającej przyrody,

- uzmysłowienie dzieciom ...