Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji matematyki w klasie IVb
TEMAT: Obliczanie pola prostokąta. Jednostki pola.
Powiązane ze wcześniejszą wiedzą:
Uczeń:
zna jednostki długości i potrafi je zamieniać
Cel lekcji:
oblicza pole prostokąta i kwadratu
zamienia jednostki pola
Cele sformułowane w języku ucznia:
w czasie lekcji poznamy zamianę jednostek pola.
Nacobezu:
poprawne wykonywanie działań
Metody:
pogadanka z elementami metody problemowej
praktyczna
Formy:
zbiorowa,
praca w parach,
Środki dydaktyczne:
podręcznik,
domino matematyczne
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne
2. Sprawdzenie pracy domowej:
- ilościowa
- powtórzenie wiadomości i umiejętności z poprzedniej lekcji
3. Zapoznanie z tematem zajęć, omówienie celów lekcji.
4. Wprowadzenie do tematu lekcji
- nauczyciel rysuje kwadrat na tablicy o boku długości 1cm, a uczniowie w zeszycie, a następnie obliczają pole kwadratu
P = 1cm x 1cm = 1cm2
- uczniowie teraz liczą pole kwadratu o boku 10mm., zamieniają 1cm = 10mm
P = 10mm x 10mm = 100 mm2
- uczniowie dostrzegają podobieństwa,
1 cm2 = 100mm2
Taką samą czynność wykonują rysując kwadrat o boku długości 1 dm, obliczają pole. Następnie 1 dm zamieniają na centymetry i obliczają pole tego samego kwadratu w cm.
Po tych obliczeniach dostrzegają zależność i wspólnie wyciągamy wnioski i zapisujemy zamianę jednostek pola.
1 cm2 = 100mm2
1 dm2 = 100cm2 = 10 000 mm2
1 m2 = 100 dm2 = 10 000 cm2
1a = 100m2
1ha = 100a = 10 000 m2
5. Praca w grupach
- rozwiązywanie zadań z zastosowaniem zamiany jednostek.
podręcznik: zad.3, 4 , 2 str.187
Lider grupy odczytuje rozwiązanie.
Nauczyciel zwraca uwagę na przydatność wzoru na pole prostokąta w życiu codziennym. –
6. Podsumowanie lekcji.
Na podsumowanie nauczyciel rozdaje kartki w postaci domina z zamianą jednostek.
7. Ocena pracy uczniów na lekcji.
8. Podanie pracy domowej. W celu doskonalenia tej umiejętności uczniowie rozwiązują zadanie 2 str.187
dla chętnych zad.7 str.187