Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Promocja czytelnictwa w przestrzeni wirtualnej
– propozycje na przykładzie działań biblioteki pedagogicznej w Zgierzu
Promocja i animacja czytelnictwa w przestrzeni wirtualnej jest doskonałym uzupełnieniem tradycyjnych form upowszechniania literatury i rozwijania zainteresowań czytelniczych. W ostatnim czasie – ze względu na stan pandemii – nierzadko była to jedyna możliwa do zrealizowania forma. Prezentowane działania zostały zorganizowane przez bibliotekę pedagogiczną, ale mogą zostać wykorzystane przez bibliotekarzy z bibliotek szkolnych i publicznych oraz przez nauczycieli zainteresowanych promowaniem czytelnictwa wśród różnych grup wiekowych. Przedstawione propozycje można traktować jako samodzielne działania lub jako część większej całości – projektu edukacyjnego bądź akcji promującej książkę i czytanie (np. w ramach organizacji Tygodnia Bibliotek, Nocy Bibliotek, Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, Dnia Głośnego Czytania itp.).
Kierunek podejmowanych inicjatyw może być wyznaczony przez hasła towarzyszące rozmaitym imprezom promującym czytelnictwo. Tak było w przypadku działań, zorganizowanych w ramach wirtualnych warsztatów edukacyjnych i głośnego czytania z okazji XVIII Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom pod hasłem „Cała Polska czyta dzieciom o zwierzętach”. Zaaranżowany w odpowiedni sposób biblioteczny kącik czytelniczy pełnił rolę mini studia nagrań, w którym bibliotekarze czytali krótkie bajki o zwierzętach. Następnie filmy publikowane były na stronie www oraz na bibliotecznym profilu na znanym portalu społecznościowym. Każdego dnia dzieci miały okazję usłyszeć inną bajkę. Kolejnym krokiem było udostępnienie w Internecie „Tablicy inspiracji, aktywności & kreatywności”. Tablice, przygotowane przez bibliotekarzy w programie Padlet, zawierały opracowane wcześniej pomysły na zabawy edukacyjne i plastyczne, inspirowane tematyką bajek oraz interaktywne quizy ze znajomości treści czytanego tekstu. Bajki i tablice były prezentowane przez cały tydzień trwania ogólnopolskiej akcji – każdego dnia publikowane było nagranie z nową bajką oraz dedykowana jej tematyczna tablica inspiracji.
Całotygodniowym przedsięwzięciem były także działania zorganizowane w ramach Tygodnia Bibliotek 2020, którego hasło brzmiało „Zasmakuj w bibliotece”. Hasło to wyznaczyło kierunek działań, które skupione były wokół kulinarnych wątków w literaturze. Jednym z przedsięwzięć była akcja „Uczta literacka – inspiracje & rekomendacje”. Polegała ona na publikowaniu krótkich recenzji książek, w których ważną rolę odegrało jedzenie i opisy potraw. Akcja została zrealizowana wspólnie z nauczycielami bibliotekarzami – uczestnikami sieci współpracy i samokształcenia. Literackie rekomendacje ich autorstwa były publikowane na Facebooku. Na bibliotecznym profilu pojawiały się także inne propozycje promujące literaturę, skierowane do użytkowników mediów społecznościowych. Były to m. in.: quiz pt. „Kąski literacki” ze znajomości książek o jedzeniu lub z jedzeniem w tytule, interaktywna zabawa w formie koła fortuny pt. „Restauracja literacka” oraz zaproszenie do twórczych działań z książką – czyli projekt „Książka na talerzu”, prezentujący pomysły na wykorzystanie starych książek do tworzenia oryginalnych ...