Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Małocha
Zestaw trzech konspektów lekcji historii dla klasy I LO, poświęconych
(z wyłączeniem zagadnienia religii, w celu ukazania go na osobnej lekcji porównawczej)
starożytnym kulturom Wschodu
KONSPEKT I - Starożytny Izrael i Mezopotamia
1. Szkoła: Liceum Ogólnokształcące
2. Klasa: I
3. Temat lekcji: Starożytny Izrael i Mezopotamia
4. Cele:
a) uczeń po lekcji powinien znać:
- pojęcia: „epoka patriarchów”, „niewola babilońska”, „wyjście z Egiptu”, Sumerowie,
Asyryjczycy, Babilończycy, pismo klinowe, epos o Gilgameszu, Kodeks Hammurabiego,
fonogram,
- daty: II tys. p.n.e. („epoka patriarchów”), koniec XIII w. p.n.e. („wyjście z Egiptu”), 1220
r. p.n.e. (zdobycie Jerycha), 1020 r. p.n.e. (utworzenie państwa żydowskiego), 970 – 920
r. p.n.e. (panowanie króla Salomona), 587 r. p.n.e. (początek „niewoli babilońskiej”),
4000 – 3500 r. p.n.e. (osiedlenie się Sumerów w Mezopotamii), 3200 – 3100 r. p.n.e.
(powstanie pisma klinowego), 1750 r. p.n.e. (powstanie Kodeksu Hammurabiego),
- osoby: Mojżesz, Dawid, Salomon, Nabuchodonozor, Hammurabi, Gilgamesz,
- nazwy geograficzne: Mezopotamia, Tygrys, Eufrat, Babilon, Uruk, Palestyna, Jerozolima,
Jerycho,
- najważniejsze etapy dziejów starożytnego Izraela,
-
strukturę organizacyjną społeczeństwa żydowskiego przed stworzeniem własnego
państwa,
- kolejność zasiedlania Międzyrzecza przez poszczególne ludy starożytne (ludy semickie,
Sumerowie, Babilończycy, Asyryjczycy),
- najważniejsze osiągnięcia cywilizacyjne społeczeństw zamieszkujących w starożytności
obszar Mezopotamii,
b) uczeń po lekcji powinien umieć:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w czasie lekcji,
- przedstawić kolejne etapy dziejów narodu żydowskiego w starożytności,
-
scharakteryzować styl życia Izraelitów przed założeniem swego państwa,
-
rozpoznać na ilustracji przykłady architektury i sztuki starożytnej Mezopotamii oraz
sumeryjskiego pisma klinowego,
- przedstawić starożytne cywilizacje powstałe na terenie Międzyrzecza,
- należycie dokonywać selekcji informacji na dany temat,
- wymienić główne osiągnięcia cywilizacyjne Sumerów, Babilończyków i Asyryjczyków,
- przedstawić podstawowe wiadomości na temat pisma klinowego,
- prawidłowo korzystać z podręcznika,
- przedstawić podstawowe wiadomości odnośnie Kodeksu Hammurabiego i jego znaczeniu
dla postępu cywilizacyjnego człowieka,
- wskazać na mapie Mezopotamię, Babilon, Uruk, Tygrys, Eufrat, Palestynę, Jerozolimę,
Jerycho i trasę wędrówki Izraelitów po wyjściu z Egiptu,
c) uczeń po lekcji powinien sobie uświadomić:
-
zróżnicowanie kulturowe starożytnych cywilizacji na przykładzie porównania Izraela
i ludów Mezopotamii,
2
jakie znaczenie dla dziejów kultury żydowskiej miało „wyjście z Egiptu”,
jak wielką wagę dla rozwoju cywilizacji miało odkrycie pisma
- dlaczego język sumeryjski określa się czasem mianem „rebusowego”,
-
-
5. Metody:
Rozmowa
z wykorzystaniem: podręcznika, mapy, ikonografii
6. Środki dydaktyczne:
- podręcznik,
-
opowiadanie;
nauczająca;
praca
opis;
pod
kierunkiem
nauczyciela
ilustracje barwne przedstawiające przykłady sztuki oraz pismo starożytnej Mezopotamii:
Goock R., Zagadkowy świat, Warszawa 1993, s. 118 – 121, 144 – 145,
- mapy: Wschód Starożytny w pierwszej połowie ...