Dodaj publikację
Autor
Joanna Małocha
Data publikacji
2020-09-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
35

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pierwszy z cyklu konspektów lekcji historii dla szkoły średniej, poświęcony historii i kulturze starożytnego Izraela i cywilizacjom mezopotamskim, zaopatrzony w propozycje ćwiczeń i szczegółowy opis przebiegu lekcji.
 Pobierz (pdf, 485,1 KB)

Podgląd treści

Joanna Małocha

Zestaw trzech konspektów lekcji historii dla klasy I LO, poświęconych

(z wyłączeniem zagadnienia religii, w celu ukazania go na osobnej lekcji porównawczej)

starożytnym kulturom Wschodu

KONSPEKT I - Starożytny Izrael i Mezopotamia


1. Szkoła: Liceum Ogólnokształcące
2. Klasa: I
3. Temat lekcji: Starożytny Izrael i Mezopotamia
4. Cele:
a) uczeń po lekcji powinien znać:
- pojęcia: „epoka patriarchów”, „niewola babilońska”, „wyjście z Egiptu”, Sumerowie,
Asyryjczycy, Babilończycy, pismo klinowe, epos o Gilgameszu, Kodeks Hammurabiego,
fonogram,

- daty: II tys. p.n.e. („epoka patriarchów”), koniec XIII w. p.n.e. („wyjście z Egiptu”), 1220
r. p.n.e. (zdobycie Jerycha), 1020 r. p.n.e. (utworzenie państwa żydowskiego), 970 – 920
r. p.n.e. (panowanie króla Salomona), 587 r. p.n.e. (początek „niewoli babilońskiej”),
4000 – 3500 r. p.n.e. (osiedlenie się Sumerów w Mezopotamii), 3200 – 3100 r. p.n.e.
(powstanie pisma klinowego), 1750 r. p.n.e. (powstanie Kodeksu Hammurabiego),

- osoby: Mojżesz, Dawid, Salomon, Nabuchodonozor, Hammurabi, Gilgamesz,
- nazwy geograficzne: Mezopotamia, Tygrys, Eufrat, Babilon, Uruk, Palestyna, Jerozolima,

Jerycho,

- najważniejsze etapy dziejów starożytnego Izraela,
-

strukturę organizacyjną społeczeństwa żydowskiego przed stworzeniem własnego
państwa,

- kolejność zasiedlania Międzyrzecza przez poszczególne ludy starożytne (ludy semickie,

Sumerowie, Babilończycy, Asyryjczycy),

- najważniejsze osiągnięcia cywilizacyjne społeczeństw zamieszkujących w starożytności

obszar Mezopotamii,

b) uczeń po lekcji powinien umieć:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w czasie lekcji,
- przedstawić kolejne etapy dziejów narodu żydowskiego w starożytności,
-
scharakteryzować styl życia Izraelitów przed założeniem swego państwa,
-
rozpoznać na ilustracji przykłady architektury i sztuki starożytnej Mezopotamii oraz
sumeryjskiego pisma klinowego,

- przedstawić starożytne cywilizacje powstałe na terenie Międzyrzecza,
- należycie dokonywać selekcji informacji na dany temat,
- wymienić główne osiągnięcia cywilizacyjne Sumerów, Babilończyków i Asyryjczyków,
- przedstawić podstawowe wiadomości na temat pisma klinowego,
- prawidłowo korzystać z podręcznika,
- przedstawić podstawowe wiadomości odnośnie Kodeksu Hammurabiego i jego znaczeniu

dla postępu cywilizacyjnego człowieka,

- wskazać na mapie Mezopotamię, Babilon, Uruk, Tygrys, Eufrat, Palestynę, Jerozolimę,

Jerycho i trasę wędrówki Izraelitów po wyjściu z Egiptu,

c) uczeń po lekcji powinien sobie uświadomić:
-

zróżnicowanie kulturowe starożytnych cywilizacji na przykładzie porównania Izraela
i ludów Mezopotamii,

2

jakie znaczenie dla dziejów kultury żydowskiej miało „wyjście z Egiptu”,
jak wielką wagę dla rozwoju cywilizacji miało odkrycie pisma

- dlaczego język sumeryjski określa się czasem mianem „rebusowego”,
-
-
5. Metody:
Rozmowa
z wykorzystaniem: podręcznika, mapy, ikonografii
6. Środki dydaktyczne:
- podręcznik,
-

opowiadanie;

nauczająca;

praca

opis;

pod

kierunkiem

nauczyciela

ilustracje barwne przedstawiające przykłady sztuki oraz pismo starożytnej Mezopotamii:
Goock R., Zagadkowy świat, Warszawa 1993, s. 118 – 121, 144 – 145,

- mapy: Wschód Starożytny w pierwszej połowie ...