Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Joanna Małocha
Zestaw trzech konspektów lekcji historii dla klasy I LO, poświęconych
(z wyłączeniem zagadnienia religii, w celu ukazania go na osobnej lekcji porównawczej)
starożytnym kulturom Wschodu
KONSPEKT II - Starożytny Egipt
1. Szkoła: Liceum Ogólnokształcące
2. Klasa: I
3. Temat lekcji: Starożytny Egipt
4. Cele:
a) uczeń po lekcji powinien znać:
- pojęcia: system irygacyjny, Teby, Memphis, Giza, Ramzes II, Cheops, Górny Egipt,
Dolny Egipt, monarchia despotyczna, faraon, hieroglify, pismo hieratyczne, pismo
demotyczne, kamień z Rozetty, J.F. Champollion, mastaba, Sfinks,
- datę: ok. 3000 r. p. n. e. (powstanie zjednoczonego państwa egipskiego),
- warunki naturalne panujące w Egipcie (obszar, klimat, gleby, surowce naturalne –
-
znaczenie kamienia, znaczenie rzeki Nil, system irygacyjny, najstarsze stolice),
etapy powstawania starożytnego państwa egipskiego (liczne państewka nad Nilem w IV
tys. p. n. e., powstanie Górnego i Dolnego Egiptu i ich zjednoczenie w pocz. III tys. p. n.
e.),
- organizacje starożytnego państwa egipskiego (monarchia despotyczna),
-
istniejące w nim grupy społeczno – zawodowe oraz ich obowiązki i prawa (faraon,
kapłani, urzędnicy, wojsko, chłopi, niewolnicy),
- osiągnięcia starożytnych Egipcjan w dziedzinie nauki i sztuki (matematyka, astronomia,
-
medycyna, piramidy, mastaby, świątynie),
rodzaje starożytnego pisma egipskiego i dzieje jego odczytania (hieroglify, demotyka,
hieratyka; odczytanie w pocz. XIX w. na podstawie kamienia z Rosetty przez
Champolliona).
b) uczeń po lekcji powinien umieć:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w czasie lekcji,
-
-
rozpoznać na ilustracji przykłady pisma hieroglificznego, demotyczneego i hieratycznego,
zlokalizować na mapie starożytne państwo egipskie oraz ważniejsze jego miasta (Teby,
Memphis, Gizę),
- omówić organizację państwa Egipskiego (z zaznaczeniem roli faraona i hierarchiczności
struktury tamtejszego społeczeństwa),
- przedstawić dzieje odczytania hieroglifów,
- wymienić najważniejsze osiągnięcia starożytnych Egipcjan w dziedzinie nauki, kultury
i sztuki,
- wychwycić potrzebne informacje ze słuchanej audycji popularno – naukowej,
-
ilustracji przykłady malarstwa,
rozpoznać na
w starożytnym Egipcie,
rzeźby
i architektury powstałe
- opisać warunki naturalne panujące w państwie faraonów (z zaznaczeniem roli Nilu),
- przedstawić kolejne etapy powstawania egipskiego organizmu państwowego,
c) uczeń po lekcji powinien sobie uświadomić:
- w jaki sposób warunki naturalne panujące w dolinie Nilu wpłynęły na kształtowanie się
państwa egipskiego i zdeterminowały jego charakter,
-
2
jak wiele działań podejmowanych przez starożytnych Egipcjan powodowanych było ich
pragnieniem zdobycia nieśmiertelności.
nauczająca,
opis,
5. Metody:
Rozmowa
nauczyciela
z wykorzystaniem: mapy, ikonografii, materiałów dźwiękowych (słuchowisko radiowe),
praca samodzielna z tekstem źródłowym
6. Środki dydaktyczne:
- mapa: Egipt, w: L. Piotrowicz, Atlas Historii Starożytnej, Warszawa – Wrocław 1994,
opowiadanie,
kierunkiem
praca
pod
-
-
-
s. 3,
ilustracje barwne i czarno – białe przedstawiające życie codzienne starożytnych Egipcjan
oraz ich osiągnięcia w dziedzinie nauki i kultury: R. Groock ...