Dodaj publikację
Autor
Joanna Małocha
Data publikacji
2020-09-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Drugi z cyklu konspektów lekcji historii dla szkoły średniej, poświęcony historii i kulturze starożytnego Egiptu, zaopatrzony w propozycje ćwiczeń i szczegółowy opis przebiegu lekcji.
 Pobierz (pdf, 484,7 KB)

Podgląd treści

Joanna Małocha

Zestaw trzech konspektów lekcji historii dla klasy I LO, poświęconych

(z wyłączeniem zagadnienia religii, w celu ukazania go na osobnej lekcji porównawczej)

starożytnym kulturom Wschodu

KONSPEKT II - Starożytny Egipt

1. Szkoła: Liceum Ogólnokształcące
2. Klasa: I
3. Temat lekcji: Starożytny Egipt
4. Cele:
a) uczeń po lekcji powinien znać:
- pojęcia: system irygacyjny, Teby, Memphis, Giza, Ramzes II, Cheops, Górny Egipt,
Dolny Egipt, monarchia despotyczna, faraon, hieroglify, pismo hieratyczne, pismo
demotyczne, kamień z Rozetty, J.F. Champollion, mastaba, Sfinks,

- datę: ok. 3000 r. p. n. e. (powstanie zjednoczonego państwa egipskiego),
- warunki naturalne panujące w Egipcie (obszar, klimat, gleby, surowce naturalne –

-

znaczenie kamienia, znaczenie rzeki Nil, system irygacyjny, najstarsze stolice),
etapy powstawania starożytnego państwa egipskiego (liczne państewka nad Nilem w IV
tys. p. n. e., powstanie Górnego i Dolnego Egiptu i ich zjednoczenie w pocz. III tys. p. n.
e.),

- organizacje starożytnego państwa egipskiego (monarchia despotyczna),
-

istniejące w nim grupy społeczno – zawodowe oraz ich obowiązki i prawa (faraon,
kapłani, urzędnicy, wojsko, chłopi, niewolnicy),

- osiągnięcia starożytnych Egipcjan w dziedzinie nauki i sztuki (matematyka, astronomia,

-

medycyna, piramidy, mastaby, świątynie),
rodzaje starożytnego pisma egipskiego i dzieje jego odczytania (hieroglify, demotyka,
hieratyka; odczytanie w pocz. XIX w. na podstawie kamienia z Rosetty przez
Champolliona).

b) uczeń po lekcji powinien umieć:
- prawidłowo operować pojęciami poznanymi w czasie lekcji,
-
-

rozpoznać na ilustracji przykłady pisma hieroglificznego, demotyczneego i hieratycznego,
zlokalizować na mapie starożytne państwo egipskie oraz ważniejsze jego miasta (Teby,
Memphis, Gizę),

- omówić organizację państwa Egipskiego (z zaznaczeniem roli faraona i hierarchiczności

struktury tamtejszego społeczeństwa),

- przedstawić dzieje odczytania hieroglifów,
- wymienić najważniejsze osiągnięcia starożytnych Egipcjan w dziedzinie nauki, kultury

i sztuki,

- wychwycić potrzebne informacje ze słuchanej audycji popularno – naukowej,
-

ilustracji przykłady malarstwa,

rozpoznać na
w starożytnym Egipcie,

rzeźby

i architektury powstałe

- opisać warunki naturalne panujące w państwie faraonów (z zaznaczeniem roli Nilu),
- przedstawić kolejne etapy powstawania egipskiego organizmu państwowego,
c) uczeń po lekcji powinien sobie uświadomić:
- w jaki sposób warunki naturalne panujące w dolinie Nilu wpłynęły na kształtowanie się

państwa egipskiego i zdeterminowały jego charakter,

-

2

jak wiele działań podejmowanych przez starożytnych Egipcjan powodowanych było ich
pragnieniem zdobycia nieśmiertelności.

nauczająca,

opis,

5. Metody:
Rozmowa
nauczyciela
z wykorzystaniem: mapy, ikonografii, materiałów dźwiękowych (słuchowisko radiowe),
praca samodzielna z tekstem źródłowym
6. Środki dydaktyczne:
- mapa: Egipt, w: L. Piotrowicz, Atlas Historii Starożytnej, Warszawa – Wrocław 1994,

opowiadanie,

kierunkiem

praca

pod

-

-
-

s. 3,
ilustracje barwne i czarno – białe przedstawiające życie codzienne starożytnych Egipcjan
oraz ich osiągnięcia w dziedzinie nauki i kultury: R. Groock ...