Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Magdalena Stratyńska
ROLA DYREKTORA SZKOŁY
W WYCHOWANIU OBYWATELSKIM
MŁODEGO POKOLENIA
"ZAWSZE TAKIE RZECZYPOSPOLITE BĘDĄ,
JAKIE ICH MŁODZIEŻY CHOWANIE."
(Jan Zamoyski – kanclerz i hetman wielki koronny Rzeczypospolitej; akt fundacyjny Akademii Zamojskiej z 1600 r.)
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................................................ 4
I. Teoretyczne rozważania na temat wychowania obywatelskiego ..................................... 7
1. Pojęcie wychowania obywatelskiego .................................................................................... 7
2. Rys historyczny ..................................................................................................................... 8
3. Wychowanie obywatelskie w świetle prawa oświatowego .................................................. 9
4. Wychowanie obywatelskie jako kluczowa kompetencja w wychowaniu ........................... 12
II. Wychowanie obywatelskie w świetle badań przeprowadzonych przez autorkę ........ 14
1. Przedmiot i cel badań .......................................................................................................... 14
2. Metodologia i zakres badań ................................................................................................ 14
3. Wnioski z badań .................................................................................................................. 15
III. Rola szkoły w kształtowaniu postaw obywatelskich. Przykłady autentycznych działań .................................................................................................................................... 16
1. Uroczystości szkolne ........................................................................................................... 16
2. Projekty edukacyjne ............................................................................................................ 16
3. Wyjazdy edukacyjne ........................................................................................................... 17
4. Działania patriotyczne ......................................................................................................... 18
5. Wolontariat .......................................................................................................................... 20
6. Działalność proekologiczna ................................................................................................ 21
7. Współpraca z instytucjami państwowymi i organizacjami pozarządowymi ...................... 22
8. Samorząd uczniowski ......................................................................................................... 22
9. Inne inicjatywy obywatelskie .............................................................................................. 23
IV. Rola dyrektora szkoły w wychowaniu obywatelskim młodego pokolenia ................. 25
Zakończenie ........................................................................................................................... 28
Bibliografia ............................................................................................................................ 29
Aneks ...................................................................................................................................... 31
Wstęp
We współczesnym, nieopisanie szybko zmieniającym się świecie, spowitym siecią internetu, powszechnie dostępnych telefonów komórkowych – umożliwiających błyskawiczne połączenia ludzi z różnych, nawet najbardziej oddalonych miejsc; w świecie, w którym ilość wykonywanych połączeń lotniczych staje się coraz powszechniejsza w transporcie ludzi i towarów – oto pojawia się u ludzi poczucie, że świat stał się globalną wioską, a oni są tylko nieznaczącymi elementami tej globalnej społeczności. Bo czym różni się dobrze władający językiem angielskim Polak, pracujący w Anglii od swego angielskiego kolegi? A ponieważ ludzie, zwłaszcza młodzi i przedsiębiorczy, często migrują (z różnych powodów: za pracą, za rodziną, za lepszym klimatem itd.), pojawia się refleksja – pytanie o to, czym Polak (Anglik, Francuz, Niemiec, Hindus czy inni) wyróżnia się w świecie.
Zaczynają się pojawiać i nabierać istotnego znaczenia dylematy tożsamościowe.
W takim stanie rzeczy pojawia się kwestia tożsamości narodowej – czegoś, o co walczyli i poświęcali swe życie powstańcy, walczący z okupantami nie tylko o wolność w sensie fizycznym, ale też – kulturowym. O prawo do ojczystego języka, religii, kultury (literatura, czytelnie, biblioteki), tradycji. O prawo do poznawania historii swego narodu oraz do dumy z dorobku państwa, zbudowanego pracą i mądrością obywateli.
Aby zachować te wartości – świadczące o odrębności narodowej, przynależne każdemu narodowi, (bo dzięki temu istnieje bogactwo różnorodności, które zachęca do poznawania innych, uczenia się od nich, tolerancji dla innej kultury; do lepszego rozumienia świata), należy z całą mocą skupić się na wychowaniu młodego pokolenia. To ono jest ...