Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Internet w czasie pandemii i bezpieczeństwo.
W dniu 13.04.2021 r, uczestniczyłam w bardzo ciekawej konferencji zatytułowanej „Przystań w sieci. Jak można pomóc uczniom w bezpiecznym korzystaniu z internetu?”. Chciałam się podzielić zarówno zdobytą wiedzą, jak i refleksjami, jakie nasunęły mi się po wysłuchaniu wystąpień. Skoncentruję się przede wszystkim na tych aspektach zagadnienia, które uznałam za szczególnie istotne z perspektywy aktualnej, pandemicznej sytuacji.
Na początek kilka słów o samym wydarzeniu. Stanowi ono część projektu edukacyjnego „Przystań w sieci”, powstałego ze wspólnej inicjatywy Facebooka, NASK, PIB i UNICEF Polska. Jego celem jest pomoc uczniom oraz pracującym z nimi osobom dorosłym w znalezieniu odpowiedzi na pytania dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu, ochrony własnego wizerunku w sieci, a także bezpieczeństwa online. Warto zajrzeć na stronę internetową projektu, gdyż znajdują się tam materiały profilaktyczne, konkurs, nagrania z prowadzonych konferencji. Spotkanie online, do którego chciałam się tutaj odnieść, skierowane było do nauczycieli, psychologów, pedagogów, bibliotekarzy i wszystkich osób, dla których ważne jest bezpieczeństwo dzieci w sieci. Prelegenci, będący zarówno przedstawicielami środowisk naukowych, jak i praktykami, prezentowali wyniki badań, wiedzę oraz własne doświadczenia.
Dla mnie osobiście kluczowe znaczenie miało wystąpienie profesora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – pana Jacka Pyżalskiego: „Czy młodzi ludzie zaczęli inaczej używać internetu w czasie zamknięcia szkół?”. Chociaż intuicyjnie nasuwa się tu odpowiedź i można by ją zawrzeć w krótkim słowie: tak, jednak okazało się, że nie wszystko jest takie oczywiste. Wystarczyło rozbić postawione pytanie na dwie części, przeanalizować je pod kątem zmian dotyczących czasu korzystania z internetu oraz jego jakości, by nieco skomplikować problem. Co do czasu, wszystko wydaje się jasne. Obecna sytuacja wymusiła długotrwałe siedzenie dzieci przed komputerem: zdalnie prowadzone lekcje, odrabianie prac domowych, a także rozrywka i życie towarzyskie przeniosły się do sieci. Zresztą nie tylko pandemia, ale i rozwój technologiczny wywołał w tym zakresie istotne zmiany. Internet jest dziś mobilny, więcej osób ma dostęp do komputerów, smartfonów itp. Badania wskazują, że przez ostatnich dziesięć lat czas się podwoił. Aktualnie około połowa uczniów i nauczycieli korzysta z internetu w dni powszednie przez sześć godzin i więcej (przed pandemią było to odpowiednio 7 i 6%), w niedzielę tyle czasu poświęca na aktywność w sieci około 33% uczniów i nauczycieli. Samo koncentrowanie się na ilościach godzin spędzonych w sieci niewiele nam mówi o preferencjach, wyborach uczniów. W związku z tym potrzebne jest przyjrzenie się formom ich aktywności internetowej. Czy one się zmieniły? Jeśli tak, to w jaki sposób? Sięgnijmy po ...