Dodaj publikację
Autor
Wioletta Pilawska
Data publikacji
2021-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
112

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć rozwijających umiejętności matematyczne poprzez gry i zabawy logiczne - kl. 5, ankieta ewaluacyjna
 Pobierz (doc, 60,5 KB)

Podgląd treści

PROGRAM
ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH
UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNE
POPRZEZ GRY I ZABAWY LOGICZNE

DLA UCZNIÓW KLASY V

w roku szkolnym 2018/2019

SZKOŁA PODSTAWOWA W SZCZEPAŃCOWEJ

OPRACOWAŁA: Wioletta Pilawska

I. Wstęp
Program zajęć rozwijających umiejętności matematyczne poprzez gry i zabawy logiczne przeznaczony jest do realizacji na zajęciach dodatkowych, odbywających się raz w tygodniu. Czas trwania zajęć - 45 minut. Zajęcia te są przeznaczone dla każdego ucznia z klasy V szkoły podstawowej chętnego do utrwalenia swoich wiadomości i umiejętności oraz poszerzenia swojej wiedzy z matematyki.
Aktywny udział w tych zajęciach pozwoli uczniom na uzyskanie lepszych wyników z matematyki oraz na osiągnięcie satysfakcjonujących wyników w konkursach przedmiotowych.

II. Cele ogólne:

- rozwijanie umiejętności i zdolności matematycznych,
- rozwijanie i rozszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach,
- rozwijanie pamięci, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.

III. Cele szczegółowe:

- ukazanie możliwości zastosowania matematyki w praktyce,
- radzenie sobie w sytuacjach problemowych,
- rozwijanie wytrwałości w podążaniu za prawidłową odpowiedzią,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego,
- wdrażanie do systematycznego, celowego działania oraz dobrej organizacji pracy,
- rozwijanie cech charakteru uczniów, takich jak: systematyczność, pracowitość,
kreatywność,
- kształtowanie umiejętności współdziałania i dobrej organizacji pracy w grupie.
- kształtowanie poznanych pojęć matematycznych i rozwijanie umiejętności posługiwania się nimi, np.: równoległobok, liczba całkowita, dzielnik liczby,
- doskonalenie sprawności rachunkowej,
- kształtowanie sprawności manualnej oraz wyobraźni geometrycznej,
- posługiwanie się poznanymi własnościami liczb i działań,
- posługiwanie się poznanymi własnościami figur płaskich i przestrzennych.

IV. Przewidywane osiągnięcia - uczeń:

- opanował treści przewidzianych programem,
- kieruje się logicznym myśleniem,
- potrafi uważnie analizować treść zadania oraz poszukiwać różnych, nietypowych rozwiązań,
- potrafi interpretować informacje, wyciągać wnioski poparte poprawnym rozumowaniem,
- potrafi wytrwale podążać za prawidłową odpowiedzią,
- potrafi koncentrować uwagę w celu rozwiązania zadania,
- potrafi pracować w grupie,
- potrafi posługiwać się poznanymi pojęciami,
- potrafi korzystać z tabel, wykresów, diagramów, instrukcji oraz tekstów użytkowych,
- potrafi sprawnie liczyć,
- potrafi posługiwać się poznanymi własnościami liczb i działań,
- potrafi narysować i rozpoznać różne figury,
- potrafi posługiwać się poznanymi własnościami figur płaskich i przestrzennych.

V. Metody i formy pracy: 

a) metody pracy

- gra dydaktyczna, np. domino, bingo,
- gry edukacyjne multimedialne lub dostępne na Internecie,
- praca z programami komputerowymi,
- rozwiązywanie zagadek i łamigłówek matematycznych- logicznych i rysunkowych,
- rozwiązywanie krzyżówek, kwadratów magicznych, rebusów,
- samodzielne konstruowanie przez uczniów krzyżówek, kwadratów magicznych, gier, itp.

b) formy pracy:

- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa.

VI. Środki dydaktyczne:

- przygotowane przez nauczyciela pomoce do zajęć,
- tablica multimedialna, ekran i projektor,
- gry matematyczne, np. domino, bingo,
- gry edukacyjne multimedialne lub dostępne na Internecie,
- programy komputerowe,
- strony internetowe,
- książki matematyczne, zbiory zadań,
- karty pracy - krzyżówki, zagadki, łamigłówki, kwadraty magiczne, rebusy ...