Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji – Historia klasa 6 (45 minut)
Temat: Rewolucja francuska
Cele lekcji: Zapoznanie uczniów z przyczynami, przebiegiem i skutkami rewolucji francuskiej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- rozumie i poprawnie posługuje się terminami: absolutyzm, rewolucja, konstytucja, monarchia konstytucyjna
- zna daty: 14 lipca 1789 - początek rewolucji we Francji, 1791 – uchwalenie konstytucji
- wymienia przyczyny i skutki rewolucji francuskiej
- charakteryzuje 3 stany społeczeństwa francuskiego i rozumie wpływ podziałów społecznych na wybuch rewolucji
- wymienia prawa i rozumie znaczenie Deklaracji praw człowieka i obywatela w kontekście ideałów oświeceniowych
Metody i techniki pracy:
- dyskusja dydaktyczna
- metoda aktywizująca: praca w grupach
- praca z mapą (ćwiczenia)
- praca z tekstem źródłowym
- praca z podręcznikiem
- praca z ilustracją
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik „Wczoraj i dziś 6”
- film pt. https://www.youtube.com/watch?v=_YgHObSLozE
- ilustracja – „Zdobycie Bastylii” – podręcznik, „Społeczeństwo francuskie” – podręcznik
- tekst źródłowy „Deklaracja praw człowieka i obywatela z 1789 roku”
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu lekcji
- w ramach wprowadzenia nauczyciel przypomina uczniom pojęcie monarchii absolutnej oraz podstawowe idee oświeceniowe, krótko omawia również pojęcie „rewolucja”.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Prosi uczniów, aby na podstawie informacji z podręcznika każda z grup przygotowała, a następnie zaprezentowała klasie informacje dotyczące:
Gr.1
- sytuacja we Francji przed rewolucją
Gr. 2
- społeczeństwo francuskie – stan pierwszy
Gr. 3
- społeczeństwo francuskie – stan drugi
Gr. 4
- społeczeństwo francuskie – stan trzeci
Uczniowie w grupach, korzystając z informacji zawartych w podręczniku, ilustracji, karykatury i ikonografiki, opracowują i analizują zadanie.
Uczniowie prezentują zadane zagadnienia, przedstawiają sytuację wewnętrzną Francji w czasach Ludwika XVI oraz każdego stanu społecznego.
W oparciu o przedstawione przez uczniów informacje, nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje przyczyny wybuchu rewolucji, początek (szturm na Bastylię – ilustracja z podręcznika), a następnie krótko omawia jej przebieg.
Nauczyciel prosi uczniów aby zapoznali się z tekstem źródłowym „Deklaracja praw człowieka i obywatela”, a następnie razem dokonują analizy tekstu. Nauczyciel zwraca uwagę na idee oświeceniowe, których odbicie znajduje się w tekście deklaracji. Uczniowie wymieniają prawa, które zdaniem autorów deklaracji przysługują wszystkim ludziom, wyjaśnia, kto według dokumentu jest źródłem władzy w państwie.
Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega ustrój monarchii konstytucyjnej oraz trójpodział władzy według konstytucji uchwalonej we wrześniu 1791 roku.
Uczniowie rysują w zeszycie oś czasu, na której zaznaczają najważniejsze wydarzenia:
- zwołanie Stanów Generalnych
- zdobycie Bastylii
- uchwalenie Deklaracji praw człowieka i obywatela
- uchwalenie konstytucji we Francji
Faza podsumowująca
Nauczyciel w ramach podsumowania prezentuje uczniom film (https://www.youtube.com/watch?v=_YgHObSLozE), który porusza zagadnienia omówione podczas ...