Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji – Historia klasa 4 (45 minut)
Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.
Cele lekcji:
Zaznajomienie uczniów:
- z próbami ratowania Polski przed utratą państwowości oraz
- działaniami zbrojnymi o utrzymanie polskich granic wobec interwencji zaborców.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- poprawnie posługuje się terminami: powstanie, rozbiory, insurekcja, konstytucja, kosynierzy
- zna i podaje daty wydarzeń: 1772, 1791 (3 maja), 1794, 1795
- zna postaci i dokonania: Tadeusza Kościuszki i Stanisława Augusta Poniatowskiego
- wymienia państwa, które dokonały rozbiorów Polski i wskazuje na mapie terytoria utracone po każdym rozbiorze
- rozpoznaje wydarzenia przedstawione na obrazach historycznych: „Konstytucja 3 maja”. „Bitwa pod Racławicami”
- rozumie przyczyny upadku państwa polskiego.
Metody i techniki pracy:
- dyskusja dydaktyczna
- „burza mózgów”
- praca z mapą
- praca z tekstem źródłowym
- praca z podręcznikiem i ćwiczeniami
- praca z ilustracją
- quiz multimedialny
Formy pracy:
- indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik „Wczoraj i dziś 4”
- zeszyt ćwiczeń „Wczoraj i dziś 4”
- film https://www.youtube.com/watch?v=I5gz48F6e-Q
- film https://www.youtube.com/watch?v=VdL_eo7qkaQ
- mapa „Rozbiory Polski” – zeszyt ćwiczeń
- tabela „Rozbiory Polski” – zeszyt ćwiczeń
- ilustracja „Kosynier”, „Bitwa pod Racławicami” – zeszyt ćwiczeń
- tekst źródłowy „Przysięga Tadeusza Kościuszki”
- quiz multimedialny
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu i celu lekcji
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje film https://www.youtube.com/watch?v=I5gz48F6e-Q
i wskazuje na okoliczności I rozbioru. Krótko omawia powody uchwalenia Konstytucji 3 maja i okoliczności II rozbioru.
Uczniowie po obejrzeniu filmu i wysłuchaniu nauczyciela, zastanawiają się nad tym, czy istnieje jeszcze możliwość ocalenia niepodległości.
Burza mózgów – powstanie narodowe. Jakie mogą być jego skutki? Czy powinno wybuchnąć?
Głośne czytanie tekstu przysięgi Tadeusza Kościuszki – uczniowie odpowiadają na pytania: Dlaczego Kościuszko stanął na czele powstania i co chce osiągnąć?
Nauczyciel omawia przebieg powstania ze szczególnym zwróceniem uwagi na
a) Bitwę pod Racławicami;
b) klęskę powstania;
c) tragedię III rozbioru Polski.
Uczniowie oglądają film https://www.youtube.com/watch?v=VdL_eo7qkaQ
a następnie dzielą się swoimi odczuciami.
Uczniowie wykonują ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń: „Kosynierzy”, „Bitwa pod Racławicami”.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wspólnie z uczniami rozwiązuje zadanie w zeszycie ćwiczeń „Rozbiory Polski” – uczniowie dowiadują się, które z państw zaborczych zagarnęło największy obszar i liczbę ludności Rzeczypospolitej.
W ramach podsumowania, chętni uczniowie wykonują zadania na tablicy multimedialnej, utrwalające wiadomości z lekcji:
https://wordwall.net/pl/resource/1523973/historia/powstanie-ko%c5%9bciuszkowskie (koło Fortuny)
https://wordwall.net/pl/resource/1523973/historia/powstanie-ko%c5%9bciuszkowskie
https://wordwall.net/pl/resource/14745253/historia/powstanie-ko%c5%9bciuszkowskie
https://wordwall.net/pl/resource/14745253/historia/powstanie-ko ...