Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji – Historia klasa 8 (45 minut)
Temat: Konflikt na Bliskim Wschodzie
Cele lekcji:
Zaznajomienie uczniów z genezą, przebiegiem i skutkami konfliktu na Bliskim Wschodzie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- poprawnie posługuje się terminami: Żydzi, Arabowie, Palestyna, diaspora, syjonizm, Organizacja Wyzwolenia Palestyny, wojna sześciodniowa, wojna Jom Kipur, Intifada, Hamas, rewolucja islamska.
- zna postaci: Dawid Ben Gurion, Saddam Husajn, Ajatollah Chomeini, Jasir Arafat,
- przedstawia okoliczności powstania Państwa Izrael, rozumie skutki jego powstania dla Bliskiego Wschodu.
- zna najważniejsze wydarzenia związane z kryzysem sueskim i jego skutki dla Francji, Wielkiej Brytanii i Egiptu
- zna przebieg i konsekwencje wojny sześciodniowej i wojny Jom Kipur
- rozumie znaczenie podpisania porozumienia w Camp David
- ocenia znaczenie rewolucji islamskiej dla przebiegu procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie
- zna i umiejscawia na osi czasu daty: 1948 – deklaracja niepodległości Izraela, 1967 – wojna sześciodniowa, 1973 – wojna Jom Kipur,
Metody i techniki pracy:
- dyskusja dydaktyczna
- praca w grupach
- praca z mapą (ćwiczenia)
- praca z zeszytem ćwiczeń: praca z karykaturą i osią czasu
- praca z podręcznikiem
- ćwiczenia multimedialne
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik „Wczoraj i dziś 8”
- zeszyt ćwiczeń ,,Wczoraj i dziś 8” – konflikt na Bliskim Wschodzie
- ćwiczenia multimedialne:
https://wordwall.net/resource/10039723/historia/konflikt-na-bliskim-wschodzie-1
https://wordwall.net/resource/10050495/historia/konflikty-na-bliskim-wschodzie-2
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu lekcji
- nauczyciel krótko przypomina uczniom dzieje narodu żydowskiego, powstanie i upadek królestwa Izraela, przypomina, że naród żydowski żył w diasporze (rozproszeniu). Następnie omawia pojęcie syjonizmu oraz informuje o deklaracji dotyczącej powstania państwa Izrael z 1917 roku.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów ze skutkami Holokaustu dla żydów europejskich oraz znaczeniem Holokaustu dla podjęcia decyzji przez ONZ o proklamowaniu 14 maja 1948 roku państwa żydowskiego. Następnie, wspólnie z uczniami wykonuje ćwiczenie multimedialne – https://wordwall.net/resource/10039723/historia/konflikt-na-bliskim-wschodzie-1 i zwraca uwagę na zmiany polityczno-geograficzne wynikłe z powstania państwa Izrael na Bliskim Wschodzie.
Uczniowie zapoznają się z tekstem podręcznika dotyczącym wojny sześciodniowej i wojny Jom Kipur oraz konfliktem palestyńskim u schyłku XX wieku, a następnie wykonują zadanie w grupach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które następnie będą wykonywały zadanie polegające na:
Grupa 1 i 2, na podstawie informacji po przeczytaniu tekstu z podręcznika:
Wciela się w rolę dziennikarzy palestyńskich
Wymyśla tytuł gazety
Przygotowuje krótki artykuł prasowy. W artykule przedstawia odczucia i poglądy ludności palestyńskiej związane z powstaniem państwa Izrael i wynikającą z tego sytuacją, w której się znaleźli.
Artykuł może mieć formę np. wywiadu lub felietonu itp.
Grupa 3 i 4, na podstawie ...