Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji – Historia klasa 5 (45 minut)
Temat: Zjednoczenie Polski
Cel lekcji:
Poznanie okoliczności, w jakich dokonało się zjednoczenie Polski po okresie rozbicia dzielnicowego.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- poprawnie określa czas wydarzeń i umieszcza je na osi czasu: 1295 – koronacja Przemysła II; 1300 – koronacja Wacława II; 1309 – zajęcie Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków; 1320 – koronacja Władysława Łokietka; 1331 – bitwa pod Płowcami;
- poprawnie posługuje się terminami: koronacja, insygnia koronacyjne, starosta, Szczerbiec
- przedstawia próby zjednoczeniowe ziem polskich w XIII wieku
- wyjaśnia, jaką rolę w zjednoczeniu kraju odegrał Kościół
- omawia postaci: Przemysła II, Wacława II, Władysława Łokietka, arcybiskupa Jakuba Świnkę
- wskazuje terytoria zjednoczone przez Władysława Łokietka, opisuje okoliczności utraty Pomorza Gdańskiego, rozumie znaczenie koronacji Władysława Łokietka w 1320 roku dla odrodzenie Państwa Polskiego
Metody pracy:
- dyskusja dydaktyczna
- metoda aktywizująca – analiza SWOT
- praca z mapą
- praca z tekstem źródłowym
- praca z podręcznikiem
- praca z ilustracją
- quizy multimedialne
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik wyd. Nowa Era „Wczoraj i dziś 5”
- film pt. „Historia pod ostrym kątem – Zjednoczenie Polski” https://www.youtube.com/watch?v=aguoHCpXQE8
- quizy multimedialne:
rozbicie dzielnicowe – mapa https://wordwall.net/resource/2011120/historia/rozbicie-dzielnicowe-mapa
Zjednoczenie Polski
https://wordwall.net/resource/15395076/historia/zjednoczenie-polski
- karta pracy ,,Zjednoczenie Polski” (analiza SWOT)
- tekst źródłowy: Jan Długosz o zajęciu Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków (podręcznik strona 200)
- mapa: Polska Władysława Łokietka, strona 201
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu lekcji
- nauczyciel prosi uczniów, by w ramach przypomnienia rozwiązali ćwiczenie multimedialne ,,rozbicie dzielnicowe - mapa” https://wordwall.net/resource/2011120/historia/rozbicie-dzielnicowe-mapa
- uczniowie przypominają pojęcie rozbicia dzielnicowego i krótko przedstawiają jego skutki
Faza realizacyjna
Nauczyciel omawia sytuację Polski w okresie rozbicia dzielnicowego zwracając uwagę na trudności wewnętrzne oraz skutki wynikające ze słabości państwa wobec najazdów zewnętrznych
Uczniowie oglądają film https://www.youtube.com/watch?v=aguoHCpXQE8 podczas którego dowiadują się, kto i w jaki sposób dążył do zjednoczenia Ziem Polskich. Następnie, wspólnie z nauczycielem omawiają rolę Władysława Łokietka w procesie jednoczenia Ziem Polskich. Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na znaczenie koronacji Łokietka na króla Polski w 1320 roku w Krakowie i tym samym koniec okresu rozbicia dzielnicowego.
Następnie nauczyciel wskazuje na zagrożenia ze strony Zakonu Krzyżackiego. Uczniowie wspólnie z nauczycielem czytają i omawiają tekst źródłowy (Jan Długosz – o zajęciu Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków). Odpowiadają na pytania dotyczące czynów, których dopuścili się Krzyżacy. Określają również stosunek Jana Długosza do Krzyżaków.
Wspólnie z nauczycielem dokonują analizy karty pracy ,,Zjednoczenie Polski”. Analizują przedstawione na karcie informacje i wpisują ...