Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji – Historia klasa 5 (45 minut)
Temat: Rozbicie dzielnicowe
Cele lekcji:
Uczeń:
- poprawnie posługuje się terminami: rozbicie dzielnicowe, dzielnica senioralna, senior, juniorzy, Krzyżacy, Tatarzy, osadnictwo, kolonizacja, trójpolówka
- wyjaśnia, jakie były przyczyny wewnętrznych walk między książętami piastowskimi
- charakteryzuje państwo polskie podczas rozbicia dzielnicowego
- opisuje okoliczności sprowadzenia zakonu krzyżackiego do Polski oraz skutki tego wydarzenia
- opisuje najazdy Mongołów na Polskę i ich skutki
- poprawnie posługuje się i umiejscawia na osi czasu daty: 1226, 1227, 1241
- omawia postaci: Władysława Wygnańca, Leszka Białego, Konrada Mazowieckiego, Henryka Pobożnego
Metody pracy:
- pogadanka nauczyciela
- praca z mapą
- praca z podręcznikiem
- praca z ćwiczeniami multimedialnymi
Formy pracy:
- indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- podręcznik „Wczoraj i dziś 5”
- film pt. „Historia pod ostrym kątem – rozbicie dzielnicowe” https://www.youtube.com/watch?v=h27XF_JSsQc
- ćwiczenia multimedialne:
,,Sprowadzenie Krzyżaków do Polski”
https://wordwall.net/resource/14819655/historia/sprowadzenie-krzy%c5%bcak%c3%b3w-do-polski
,,Dopasuj opis do władcy”
https://wordwall.net/resource/2232569/historia/dopasuj-opis-do-w%c5%82adcy
rozbicie dzielnicowe – mapa https://wordwall.net/resource/2011120/historia/rozbicie-dzielnicowe-mapa
- mapa: Polska po 1138 roku (podręcznik); ziemie polskie w XIII wieku (podręcznik)
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne:
- sprawdzenie obecności
- podanie tematu lekcji
- w ramach wprowadzenia nauczyciel przypomina uczniom pojęcie rozbicie dzielnicowe, zasada senioratu, dzielnica senioralna.
- wskazani uczniowie przypominają, który z władców i w jaki sposób dokonał podziału Polski na dzielnice. Przypominają również rok tego wydarzenia
Faza realizacyjna
Nauczyciel opowiada uczniom o skutkach decyzji Bolesława Krzywoustego prowadzących do narastających konfliktów pomiędzy juniorami, pogłębiającego się rozbicia dzielnicowego i do upadku zasady senioratu
Prowadzący zajęcia przedstawia postaci Kazimierza Sprawiedliwego i Leszka Białego oraz zwraca uwagę na tragiczny skutek zjazdu w Gąsawie.
Uczniowie oglądają film edukacyjny przybliżający okres rozdrobnienia dzielnicowego. Zapoznają się z postacią Konrada Mazowieckiego i starają się zrozumieć jego decyzje o sprowadzeniu do Polski rycerzy Zakonu Krzyżackiego.
Uczniowie wykonują ćwiczenie multimedialne ,,Sprowadzenie Krzyżaków do Polski”.
Uczniowie oglądają dalszą część filmu edukacyjnego, zapoznają się z najazdem Mongołów (Tatarów) na ziemie Polskie. Poznają też historię bitwy pod Legnicą.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z rozwojem kraju w okresie rozbicia dzielnicowego i zwraca uwagę na właściwe rozumienie pojęć: kolonizacja, lokacja i trójpolówka, nawiązując do informacji przedstawionych na filmie.
Faza podsumowująca
W ramach podsumowanie uczniowie rozwiązują ćwiczenia multimedialne: ,,Rozbicie dzielnicowe – mapa” oraz ,,Dopasuj opis do władcy”
Zadanie domowe – nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczeń z podręcznika: podręcznik strona 197, ćwiczenie 1, 2 i 3.