Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Sejm Wielki .
Czas zajęć: 45 minut.
Cel lekcji: Określenie okoliczności zwołania oraz dorobek Sejmu Wielkiego.
Cele operacyjne:
Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi :
omówić okoliczności zwołania Sejmu Wielkiego;
wymienić pierwsze reformy sejmu;
scharakteryzować stronnictwa polityczne jakie ukształtowały się podczas obrad;
podać przywódców poszczególnych stronnictw;
ocenić dorobek Sejmu Wielkiego.
Metody nauczania:
- dyskusja
- burza mózgów
- pokaz multimedialny
- praca w grupach
Środki dydaktyczne:
- prezentacja Power Point
- film edukacyjny
- podręcznik
Przebieg zajęć:
1. Czynności organizacyjne (5 min.)
Sprawdzenie listy obecności, podanie tematu i celów zajęć.
2. Część główna lekcji (35 min.)
Sprawdzenie pracy domowej, odpowiedź ustna ucznia z materiału z ostatniej lekcji.
Nawiązanie do wiadomości z poprzednich lekcji – Rzeczpospolita po I rozbiorze.
Następnie nauczyciel zapoznaje uczniów z treścią przygotowanego materiału w formie prezentacji :
2.1. Okoliczności zwołania obrad.
Prezentacja filmu na temat sytuacji międzynarodowej Rzeczypospolitej po I rozbiorze. Rozmowa po filmie .
2.2.Stronnictwa polityczne podczas obrad Sejmu Wielkiego.
Uczniowie podzieleni na trzy grupy, poszukują w podręczniku i zapisują informacje na temat przywódców oraz programu stronnictw politycznych. Następnie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Prezentacja slajdu ze stronnictwami. Wspólne omówienie programu stronnictw. Dyskusja.
2.3. Pierwsze reformy sejmowe.
Praca z tekstem przedstawiającym pierwsze reformy, następnie jeden z uczniów losuje numery z dziennika uczniów, którzy prezentują swoje odpowiedzi.
Dyskusja na temat oceny dorobku Sejmu Wielkiego.
3. Czynności końcowe (5 min.)
Podsumowanie i wnioski:
Podsumowanie lekcji powinno prowadzić uczniów do wyciągnięcia wniosku, że Sejm Wielki rozpoczął proces przemian ekonomiczno-społecznych i politycznych w Polsce. Zmiany te, miały przywrócić suwerenność Polsce.
Ocena aktywności uczniów na lekcji.