Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WŁASNY
KOŁA PLASTYCZNEGO
DLA KLASY III
„SPOTKANIA ZE SZTUKĄ”
rok szkolny 2020/2021
„Każde dziecko jest artystą”
Pablo Picasso
Opracowała: Małgorzata Strzykalska
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 2 im. L. Okulickiego „Niedźwiadka” w Trzebnicy
SPIS TREŚCI:
Wstęp
1. Charakterystyka programu.
2. Cele programu.
3. Procedury osiągania celów.
4. Przewidywane osiągnięcia uczniów.
5. Zadania nauczyciela.
6. Działania twórcze- tematy, techniki.
7. Ewaluacja programu
Bibliografia
Załączniki
1. Ankieta dla uczestników Koła Plastycznego
2. Ankieta dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia Koła Plastycznego
Wstęp
Twórczość plastyczna odgrywa istotną rolę w rozwoju dziecka i jest jedną z ważniejszych form działalności w młodszym wieku szkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Zajęcia plastyczne są koniecznym i nieodzownym czynnikiem wszechstronnego rozwoju dziecka. Kultura przeżyć, ich siła i jakość będą tym bogatsze, im wcześniej dziecko zacznie obcować ze sztuką.
Sztuka poza funkcją zabawową pełni między innymi funkcje poznawczą i wychowawczą obejmującą całą osobowość dziecka. Praca umysłu w połączeniu z pracą rąk sprawia, że zajęcia artystyczne stają się ważnym, niewerbalnym środkiem poznawania otaczającej rzeczywistości.
Jednym z wielu zadań szkoły jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość. Ma ono również stworzyć dzieciom warunki, w których znajdą odwagę, aby podjąć wyzwania i wykorzystać własne możliwości.
Uniwersalnym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka, w tym osobowość twórczą, są zajęcia plastyczne. Twórcza aktywność dziecka wynika z potrzeby wyrażania siebie, swoich myśli, uczuć i przeżyć. Jego wewnętrzny świat jest możliwy do ujawnienia poprzez różnorodne formy ekspresji słownej, ruchowej, muzycznej i plastycznej. Wychowanie plastyczne pełni także funkcję terapeutyczną. Różnorodne formy aktywności plastycznej oraz rozwijanie i kształtowanie różnych umiejętności dziecka – niweluje w nim poczucie niepewności, usuwa zahamowania, uczy wiary we własne siły, we własne możliwości twórcze.
Poszerzając ofertę edukacyjną naszej szkoły w celu wzbogacania możliwości twórczych dzieci i rozwinięcia ich umiejętności, postanowiłam zorganizować dla zainteresowanych uczniów zajęcia plastyczne w formie koła plastycznego.
1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Na podstawie kilkuletniej pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym zaobserwowałam duże zainteresowanie dzieci zajęciami plastycznymi. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów szkoły, w której pracuję, celu urozmaicenia dzieciom wolnego czasu oraz rozwijania ich zainteresowań plastycznych opracowałam program koła plastycznego „Spotkania ze sztuką”. Program koła plastycznego ma za zadanie wspomagać ogólny rozwój dziecka, kształtować jego wrażliwość, rozwijać spostrzegawczość, sprawność manualną oraz pobudzać ekspresję twórczą.
Program będzie realizowany od września 2020 roku do czerwca 2021 roku w wymiarze 1 godziny dydaktycznej w tygodniu, w formie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych. Program koła ...