Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wpływ gier komputerowych na agresję u dziecka
W ostatnim dziesięcioleciu społeczeństwo polskie przeżyło rewolucję medialną, której główną
cechą jest to, że podstawowym zajęciem Polaka stało się oglądanie telewizji, słuchanie radia i
nieograniczone korzystanie z komputera, Internetu. Tradycyjny model społeczeństwa, w którym
wartości moralne, wiedza i doświadczenie były przekazywane z pokolenia na pokolenie, ustąpił
miejsca modelowi społeczeństwa, w którym największy wpływ na dzieci mają media. Żyjemy w
świecie, w którym jest coraz mniej miejsca na wspólne spędzanie czasu. Ludzie czują się bardziej
samotni i wyobcowani. Włączając komputer uciekają w wirtualny świat, który pozornie daje im
bezpieczeństwo. Maszyna staje się odpowiednikiem drugiej osoby, ale w tym wypadku to człowiek
może decydować o zachowaniu „tej osoby”. Takie interakcyjne relacje prowadzą nie tylko do
osłabienia procesów integracyjno – ludzkich, ale również mogą wywoływać zaburzenia w
postrzeganiu rzeczywistości.
Nie ma wątpliwości, że w dzisiejszych czasach komputer jest nowoczesnym narzędziem
edukacyjnym o szerokich możliwościach zastosowania. Pomaga on w edukacji i rozwoju dziecka, a
prawidłowy dobór programów edukacyjnych może ułatwić mu zdobywanie wiedzy. Umiarkowane
obcowanie z komputerem kształtuje logiczne myślenie, uczy kojarzenia faktów, wytrwałości,
szybkiego podejmowania decyzji i podzielności uwagi. Jednak niekontrolowane korzystanie z
komputera przez zbyt małe dzieci niesie ze sobą wiele zagrożeń. Psychologowie w swoich artykułach
alarmują o negatywnym wpływie komputera, szczególnie uwielbianych przez dzieci gier
komputerowych, na ich psychikę i układ nerwowy. Badania diagnostyczne wykazują, że większość
gier komputerowych, ok. 80-85% angażuje gracza w akty przemocy oraz zawiera sceny destrukcji1.
Zainteresowanie takimi grami jest bardzo niebezpieczne dla dzieci w wieku przedszkolnym, gdyż
wyzwala w nich agresję i zachowania destrukcyjne, niekorzystnie wpływające na rozwijającą się
osobowość.
Wieloletnie badania pokazują, że dzieci w wieku trzech, czterech lat nie interesują się zbytnio
długotrwałym przesiadywaniem przed monitorem, gdyż nie potrafią skupić uwagi przez dłuższy czas,
ale gdy skończą pięć lat zaczyna się „komputerowe szaleństwo”2. Niestety, moje doświadczenie i
obserwacje dzieci w wieku 3-4 lat pozwalają mi w pewnym stopniu obalić wyniki wcześniejszych
badań i stwierdzić, że komputer ma tak silne działanie, że ich wyniki niekiedy przestają być aktualne.
Trzyletnie dziecko, pozostawione przy komputerze bez opieki nie nudzi się, natomiast po usłyszeniu
komunikatu: „Wyłącz grę” potrafi reagować agresywnie. Dzieje się tak dlatego, że świat gier
komputerowych to anonimowa rozrywka pełna barw, dźwięków i emocji. Jest to nowoczesna i
atrakcyjna zabawa, pozwalająca przeżyć wiele fascynujących przygód w wirtualnym świecie. Gracz
może uczestniczyć w najbardziej wymyślnych przygodach, które ogranicza jedynie wyobraźnia
programistów. Może stworzyć sobie zupełnie nowy świat, świat ułudy, w ...