Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
,,Diagnoza i terapia zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży”
Lęk to nieprzyjemny stan emocjonalny związany z przewidywaniem nadchodzącego z zewnątrz lub pochodzącego z wewnątrz organizmu niebezpieczeństwa, objawiający się jako niepokój, uczucie napięcia, skrępowania, zagrożenia. W odróżnieniu od strachu, który jest wywołany konkretnym niebezpieczeństwem, lek jest procesem wewnętrznym, niezwiązanym z bezpośrednim zagrożeniem lub bólem (1).
Zaburzenia lękowe są częstym problemem u dzieci i młodzieży (4, 7). Negatywnie wpływają na ich rozwój psychospołeczny i szkolny, a także samopoczucie, dlatego należy je diagnozować i leczyć.
Są trzy grupy objawów typowych dla zaburzeń lękowych (3, 5):
Fizjologiczne, należą do nich m. in.: przyspieszenie oddechu, bóle i zawroty głowy, ściśnięty żołądek, napięcie mięśni, suchość w ustach, kołatania i bóle w klatce piersiowej, rozstrój żołądka i biegunka, częste oddawanie moczu, obfite pocenie się, zaburzenia snu.
Psychiczne:
W sferze emocjonalnej: obawa, martwienie się, uczucie zagrożenia czy przerażenia, drażliwość, wewnętrzny niepokój.
Poznawcze – negatywne myśli, obawy, trudności w koncentracji uwagi, zaburzenia pamięci.
Zniekształcenia poznawcze spowodowane lekiem to m. in.:
wyolbrzymianie negatywnych aspektów wydarzeń i nadmierne uogólnianie („jestem beznadziejny”),
przewidywanie klęski („nie dam sobie rady”),
selektywna uwaga ― zauważanie głównie tych aspektów sytuacji, które mogą być związane ze zbliżającym się „niebezpieczeństwem”.
Behawioralne – m. in.: unikanie różnych sytuacji, ocenianych jako zagrażające, zachowania nieadekwatne, agresja.
Występowanie powyższych symptomów, ich kumulacja lub nasilenie są dla nas informacją, że dziecko sobie nie radzi i wymaga pomocy.
Są różne rodzaje zaburzeń lękowych (2,3, 4, 5, 6)
Ich cechy wspólne to (2):
poczucie zmartwienia i niepokoju przez większość czasu,
trudność w uspokajaniu się,
poczucie przytłoczenia lub przerażenie przez nagłe uczucia paniki/niepokoju,
doświadczanie powracających myśli powodujących lęk,
doświadczanie nieprzyjemnych stanów (wspomnienia, koszmary) po traumatycznym wydarzeniu,
dolegliwości somatyczne.
W okresie dzieciństwa i dojrzewania występują następujące postacie zaburzeń lękowych:
Lęk separacyjny
Jest prawidłowym zjawiskiem u dzieci do 3. roku życia, przy prawidłowym rozwoju ustępuje do 5. roku życia.
Lęk separacyjny rozumiany jako zaburzenie występuje u 3–5% dzieci i nastolatków, częstość jego występowania maleje wraz z wiekiem. Częściej cierpią na niego dziewczęta.Dziecko odczuwa nadmierny lęk, gdy spodziewa się rozłąki z opiekunem (najczęściej matką), w trakcie okresu rozłąki lub nawet gdy tylko sobie taką rozłąkę wyobraża. Na próby separacji (na przykład wyjście matki do pracy lub jej wyjazd, gdy dziecko ma wyjść z domu i pójść do szkoły) reaguje oporem, płaczem, czasem zgłasza dolegliwości somatyczne (ból zęba, bóle brzucha), przy wystąpieniu których ostatecznie może nie dojść do rozłąki (dziecko zostaje w domu z matką zamiast iść do szkoły ...