Dodaj publikację
Autor
Ewelina Rokicka
Data publikacji
2022-02-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
28

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera konkretne pomysły na zastosowanie awatarów w edukacji literackiej i czytelniczej.
 Pobierz (pdf, 99,5 KB)

Podgląd treści

Zastosowanie awatarów w edukacji literackiej i czytelniczej

Internet jest obecnie dla wielu uczniów najważniejszym, a często jedynym źródłem

informacji i narzędziem służącym do nabywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, spędzania

czasu wolnego. Znajomość technologii informacyjno-komunikacyjnych można wykorzystać

w zachęcaniu uczniów do czytania, w rozbudzaniu zainteresowań czytelniczych oraz

w promowaniu i animacji czytelnictwa. Zastosowanie TIK przyczynia się do rozbudzania

motywacji, zainteresowań oraz kreatywności; uczniowie mają okazję do zaprezentowania

własnych talentów i pasji.

Wśród wielu cyfrowych narzędzi, które możemy wykorzystać w pracy dydaktycznej

z dziećmi i młodzieżą, szczególnie interesujące wydają się być awatary. Są to wirtualne postaci,

najczęściej występujące w grach komputerowych, rzeczywistości wirtualnej, na forach

dyskusyjnych i mediach społecznościowych. Awatary to reprezentacje uczestników światów

wirtualnych. Dotyczą zarówno rzeczywistych ludzi, uczestniczących za ich pomocą w tych

światach, jak i postaci generowanych przez oprogramowanie.

Istnieje wiele generatorów awatarów, np. Voki (z możliwością tworzenia mówiących

avatarów), czy AvatarMaker. Ich tworzenie jest zazwyczaj proste i intuicyjne, a korzyści

płynące z zastosowania – wszechstronne. Praca z awatarami pozwala rozwijać kreatywność

uczniów, podnosi atrakcyjność procesu nauczania, wywołuje pozytywne emocje, motywuje do

nauki i zwiększa zaangażowanie uczniów. Dzięki wykorzystaniu awatarów możemy ośmielić

uczniów, zbudować atmosferę zaufania i sprawić, że więcej zapamiętają – także w procesie

nauczania zdalnego.

Wykorzystanie awatarów w procesie nauczania zależy właściwie tylko od naszej

wyobraźni i potrzeb. Z pewnością można je stosować na wszystkich przedmiotach, a także na

zajęciach dodatkowych i rewalidacyjnych. Awatary, szczególnie głosowe, mogą być

wykorzystywane do zakomunikowania ważnych informacji i przekazania treści ćwiczenia

z dowolnego przedmiotu. Mogą przedstawiać postać historyczną, bohatera książki,

zaproponować zagadkę literacką, czy matematyczną. Doskonale sprawdzą się na zajęciach

z języków obcych czy logopedii.

Również w edukacji literackiej i czytelniczej awatary znajdą cały szereg zastosowań.

Poniżej prezentuję konkretne pomysły na pracę z awatarami – stworzonymi zarówno przez

uczniów, jak i nauczycieli, czy bibliotekarzy:

• stworzenie awatara bohatera literackiego zgodnie z jego opisem w książce

• stworzenie metaforycznego awatara bohatera literackiego (skupienie się nie na

wyglądzie, ale na atrybutach, cechach charakteru itp.)

• stworzenie awatara bohatera literackiego, dla którego brak jednoznacznego opisu

wyglądu (czyli jak uczeń wyobraża sobie daną postać)

• stworzenie awatara przestawiającego ucznia jako bohatera literackiego (jaką postacią

literacką chciałby być itp.)

• stworzenie awatara przedstawiającego pisarza, poetę (np. jako uzupełnienie przy

prezentacji biografii)

• konkurs na awatara autora książki lub awatara postaci literackiej

• stworzenie awatara przedstawiającego autora (np. na potrzeby plakatu promującego

wydarzenie poświęcone danemu twórcy itp.)

literackie kalambury: tworzenie awatarów-zagadek, które inni uczniowie muszą

odgadnąć

• stworzenie awatara recytującego wiersz lub czytającego fragment książki

• stworzenie awatara wypowiadającego cytaty ...