Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zastosowanie awatarów w edukacji literackiej i czytelniczej
Internet jest obecnie dla wielu uczniów najważniejszym, a często jedynym źródłem
informacji i narzędziem służącym do nabywania wiedzy, rozwijania zainteresowań, spędzania
czasu wolnego. Znajomość technologii informacyjno-komunikacyjnych można wykorzystać
w zachęcaniu uczniów do czytania, w rozbudzaniu zainteresowań czytelniczych oraz
w promowaniu i animacji czytelnictwa. Zastosowanie TIK przyczynia się do rozbudzania
motywacji, zainteresowań oraz kreatywności; uczniowie mają okazję do zaprezentowania
własnych talentów i pasji.
Wśród wielu cyfrowych narzędzi, które możemy wykorzystać w pracy dydaktycznej
z dziećmi i młodzieżą, szczególnie interesujące wydają się być awatary. Są to wirtualne postaci,
najczęściej występujące w grach komputerowych, rzeczywistości wirtualnej, na forach
dyskusyjnych i mediach społecznościowych. Awatary to reprezentacje uczestników światów
wirtualnych. Dotyczą zarówno rzeczywistych ludzi, uczestniczących za ich pomocą w tych
światach, jak i postaci generowanych przez oprogramowanie.
Istnieje wiele generatorów awatarów, np. Voki (z możliwością tworzenia mówiących
avatarów), czy AvatarMaker. Ich tworzenie jest zazwyczaj proste i intuicyjne, a korzyści
płynące z zastosowania – wszechstronne. Praca z awatarami pozwala rozwijać kreatywność
uczniów, podnosi atrakcyjność procesu nauczania, wywołuje pozytywne emocje, motywuje do
nauki i zwiększa zaangażowanie uczniów. Dzięki wykorzystaniu awatarów możemy ośmielić
uczniów, zbudować atmosferę zaufania i sprawić, że więcej zapamiętają – także w procesie
nauczania zdalnego.
Wykorzystanie awatarów w procesie nauczania zależy właściwie tylko od naszej
wyobraźni i potrzeb. Z pewnością można je stosować na wszystkich przedmiotach, a także na
zajęciach dodatkowych i rewalidacyjnych. Awatary, szczególnie głosowe, mogą być
wykorzystywane do zakomunikowania ważnych informacji i przekazania treści ćwiczenia
z dowolnego przedmiotu. Mogą przedstawiać postać historyczną, bohatera książki,
zaproponować zagadkę literacką, czy matematyczną. Doskonale sprawdzą się na zajęciach
z języków obcych czy logopedii.
Również w edukacji literackiej i czytelniczej awatary znajdą cały szereg zastosowań.
Poniżej prezentuję konkretne pomysły na pracę z awatarami – stworzonymi zarówno przez
uczniów, jak i nauczycieli, czy bibliotekarzy:
• stworzenie awatara bohatera literackiego zgodnie z jego opisem w książce
• stworzenie metaforycznego awatara bohatera literackiego (skupienie się nie na
wyglądzie, ale na atrybutach, cechach charakteru itp.)
• stworzenie awatara bohatera literackiego, dla którego brak jednoznacznego opisu
wyglądu (czyli jak uczeń wyobraża sobie daną postać)
• stworzenie awatara przestawiającego ucznia jako bohatera literackiego (jaką postacią
literacką chciałby być itp.)
• stworzenie awatara przedstawiającego pisarza, poetę (np. jako uzupełnienie przy
prezentacji biografii)
• konkurs na awatara autora książki lub awatara postaci literackiej
• stworzenie awatara przedstawiającego autora (np. na potrzeby plakatu promującego
wydarzenie poświęcone danemu twórcy itp.)
•
literackie kalambury: tworzenie awatarów-zagadek, które inni uczniowie muszą
odgadnąć
• stworzenie awatara recytującego wiersz lub czytającego fragment książki
• stworzenie awatara wypowiadającego cytaty ...