Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MATEMATYKA
Scenariusz lekcji dla klasy VII
Dział: Równania.
TEMAT: Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą
Uczniowie:
znają pojęcia: równanie, równanie równoważne danemu, rozwiązanie równania
-
- potrafią rozwiązać równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
- potrafią sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania.
Cele lekcji:
-
-
rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych za pomocą równań
rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem i wyszukiwania potrzebnych
informacji, dostrzegania związków i zależności.
Cele sformułowane w języku ucznia:
Po dzisiejszej lekcji:
- będziesz znał kolejne etapy rozwiązywania zadania tekstowego za pomocą równań
- będziesz potrafił rozwiązać zadanie tekstowe za pomocą równania według ustalonego
schematu
- będziesz umiał wykorzystać rozwiązywanie równań w sytuacji rzeczywistej.
Kryteria sukcesu (kryteria oceniania):
- przeczytasz uważnie treść zadania, ustalisz co jest dane, a co należy wyznaczyć
- zapiszesz zależności między danymi i niewiadomymi w zadaniu za pomocą wyrażeń
algebraicznych.
- ułożysz równanie do zadania tekstowego i rozwiążesz je
-
-
sprawdzisz, czy rozwiązanie spełnia warunki zadania
sformułujesz odpowiedź do zadania.
Kluczowe pytanie dla uczniów:
Na podwórku są koty i sroki. Razem jest ich 20 i mają 54 nogi. Ile jest kotów, a ile srok?
Jak wykorzystać „x” w rozwiązaniu?
Metody:
Aktywizujące: elementy i techniki oceniania kształtującego.
Programowe: praca z użyciem podręcznika programowego.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, z całą klasą
Środki dydaktyczne: podręcznik dla klasy VII Matematyka, karta pracy, kolorowe kartoniki
do „metody świateł”, aktywna tablica.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza wprowadzająca
I. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej.
II. Część wstępna
1. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji oraz celami sformułowanymi w języku ucznia.
Podanie kryteriów sukcesu.
2. Zadanie pytania kluczowego, które ukazuje uczniom szerszy kontekst, zachęca ich do
poszukiwania odpowiedzi, angażuje w naukę:
Na podwórku są koty i sroki. Razem jest ich 20 i mają 54 nogi. Ile jest kotów, a ile
srok? – Jak wykorzystać „x” w rozwiązaniu?
3. Przypomnienie porównywania różnicowego i ilorazowego – ustne uzupełnienie
diagramu:
Faza realizacyjna
1. Ćwiczenie wprowadzające „Na dobry początek”.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem rozwiązują ćwiczenie, które pokazuje, jak można
prostą sytuację życiową przedstawić w języku matematycznym, czyli jak zapisać treść
zadania za pomocą równania:
Kasia i jej brat Krzyś zbierali grzyby. Po grzybobraniu okazało się, że gdyby mieli
w koszyku o 10 prawdziwków więcej, to zebraliby ich trzy razy więcej.
Ile prawdziwków mieli w koszyku?
W koszyku były jeszcze gąski. Gdyby Kasia i Krzyś zebrali ich 4 razy więcej, to
mieliby o 12 gąsek więcej. Ile gąsek znalazło rodzeństwo?
2. Omówienie etapów rozwiązania zadania tekstowego za pomocą równania.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem analizują kolejne ...