Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
MATEMATYKA
Scenariusz lekcji dla klasy VI
Dział: Ułamki zwykłe
TEMAT: Mnożenie ułamków i liczb mieszanych – rozwiązywanie zadań tekstowych.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą
Uczniowie:
-
znają i rozumieją pojęcia: iloczyn, czynnik, ułamek jako cześć pewnej całości
(wielkości), ułamek jako liczba
- wykonują mnożenie ułamka przez liczbę naturalną oraz ułamka przez ułamek
(pamiętając o skracaniu)
znają sposób obliczania ułamka danej liczby (wielkości).
-
Cele lekcji:
- utrwalenie umiejętności mnożenia ułamków i liczb mieszanych
-
-
rozwiązywanie zadań związanych z mnożeniem ułamków zwykłych
rozwijanie umiejętności analizowania treści zadania, dostrzegania zależności między
podanymi informacjami, formułowania odpowiedzi.
- pokazanie przydatności matematyki w życiu codziennym.
Cele sformułowane w języku ucznia:
Po dzisiejszej lekcji:
- utrwalisz umiejętność mnożenia ułamków i liczb mieszanych
- będziesz potrafił wykorzystać obliczanie ułamka danej liczby w zadaniach tekstowych
- będziesz umiał wykorzystać mnożenie ułamków zwykłych w sytuacji rzeczywistej
np. do obliczenia odpowiedniej dla Ciebie wagi tornistra szkolnego.
Nacobezu (kryteria oceniania):
- po przeanalizowaniu treści zadania wybierzesz właściwą metodę jego rozwiązania,
wykonasz prawidłowe obliczenia i zapiszesz odpowiedź
rozwiążesz zadanie tekstowe, stosując mnożenie ułamków zwykłych
rozwiążesz zadanie tekstowe, stosując obliczanie ułamka danej liczby
-
-
Kluczowe pytanie dla uczniów:
Tornister szkolny nie powinien ważyć więcej niż
15
100
wagi ucznia. Jak można sprawdzić, czy
Twój plecak nie jest za ciężki?
Metody:
Aktywizujące: rozmowa dydaktyczna, gra dydaktyczna Prawda/Fałsz
Programowe: praca z użyciem podręcznika programowego i zeszytu ćwiczeń.
Na zajęciach lekcyjnych zastosowano elementy oceniania kształtującego.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, z całą klasą
Środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń, Karta pracy ucznia, kolorowe kartoniki do
„metody świateł”, kolorowa kreda, plansza – graficzna interpretacja zadania 4.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza wprowadzająca
I. Czynności organizacyjne:
-
-
sprawdzenie obecności,
sprawdzenie pracy domowej
II. Część wstępna
1. Przypomnienie sposobu mnożenia ułamków zwykłych w sytuacji rzeczywistej:
- W jaki sposób mnożymy ułamek zwykły przez ułamek zwykły?
- W jaki sposób mnożymy przez siebie liczby mieszane?
- Człowiek przesypia średnio 1/3 swojego życia. Ile lat przespałeś już w swoim
życiu? A ile lat ma osoba, która spała już w swoim życiu tyle lat, ile Ty masz
obecnie?
2. Zadanie pytania kluczowego:
Tornister szkolny nie powinien ważyć więcej niż
15
100
wagi ucznia. Jak można
sprawdzić, czy Twój plecak nie jest za ciężki?
lekcji.
O odpowiedź poprosimy pod koniec
3. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji oraz celami sformułowanymi w języku ucznia.
Podanie nacobezu.
Faza realizacyjna
1. Przypomnienie poszczególnych etapów rozwiązywania zadań tekstowych.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych wymagających umiejętności mnożenia ułamków
zwykłych i liczb mieszanych.
Uczniowie w 2 – osobowych grupach rozwiązują zadanie 1 (karta pracy).
Rozmowa z uczniami na temat roli wody ...