Dodaj publikację
Autor
Anna Milewska
Data publikacji
2022-05-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Skala w matematyce i przyrodzie
 Pobierz (doc, 115,0 KB)

Podgląd treści


Konspekt lekcji matematyczno – przyrodniczej

W klasie vi

Czas trwania lekcji : 60 minut
Temat: Skala mapy.
Cel ogólny:
• utrwalenie wiadomości i umiejętności dotyczących skali.
Cele operacyjne:
Uczeń:
• rozumie pojęcie: skala,
• zna jednostki długości i zależności między nimi,
• wskazuje skalę najmniejszą i największą,
• celowo wykorzystuje różne rodzaje skali,
• oblicza skalę znając odległość rzeczywistą i odległość na mapie,
• oblicza odległość rzeczywistą posługując się skalą.
Cele wychowawcze:
• umiejętność współpracy w grupie,
• kształtowanie odpowiedzialności za wyniki pracy w grupie,
• rozwijanie pomysłowości, inicjatywy i aktywnej postawy ucznia,
• dbałość o porządek pracy i zapis.
Metody pracy:
• ćwiczenia praktyczne
• pogadanka
• pokaz
Formy pracy:
• praca indywidualna
• praca w grupach
Pomoce dydaktyczne:
• załącznik nr 1 – karty pracy dla grup
• załącznik nr 2 – prezentacja
• załącznik nr 3 – kartki do losowania
• atlas
Przebieg lekcji:
I. Część wstępna lekcji:
1. Zorganizowanie grup roboczych.
2. Przywitanie uczniów i zaproszonych gości.
3. Przedstawienie celu głównego lekcji, podanie tematu lekcji.
II. Cześć właściwa lekcji:
1. Przypomnienie podstawowych pojęć: skala, mapa, skala mapy.
2. Umiejętność porównywania skali, wskazanie skali mniejszej, większej. / Ćwiczenie 1 /
3. Powtórzenie wiadomości związanych z zamianą jednostek długości. / Ćwiczenie 2/
4. Rozpoczęcie pracy w grupach / Ćwiczenie 3 /.
5. Sposoby zapisywania skali:
a. skala liczbowa
b. skala mianowana
c. podziałka liniowa / omówienie kroczków/
6. Praca w grupach załącznik nr 1
a. Ćwiczenie 4 (Przelicz podane skale mianowane na skale liczbowe)
b. Ćwiczenie 5 (Oblicz rzeczywistą odległość między Lubinem i Gnieznem.)
c. Ćwiczenie 6 (Oblicz rzeczywistą odległość między Warszawą, a Sydney)
d. Ćwiczenie 7 (Korzystając z podziałki liniowej i kroczków oblicz rzeczywistą odległość jaką musi pokonać pociąg jadący z Krakowa przez Warszawę do Białegostoku. )

e. Ćwiczenie 8 (Warta to największy dopływ Odry o długości 808 km. Na mapie jej długość wynosi 20,2 cm. Oblicz skalę mapy.) Rozwiązania powyższych ćwiczeń zamieszczone są w załączniku nr 2.

III. Część końcowa lekcji:
a. Zakończenie lekcji
b. Ćwiczenie 9 (Rozwiąż krzyżówkę).
c. Podsumowanie lekcji.
KARTA PRACY

Członkowie grupy: grupa
|LIDER |.........................................|
| |.. |
|SEKRETARZ |.........................................|
| |.. |
| | |
|ASYSTENT |.........................................|
| |.. |
|SPRAWOZDAWCA |.........................................|
| |.. |

Instrukcja dla grupy:
1. Pracujemy tak, aby nie przeszkadzać innym.
2. Każdy członek grupy angażuje się w pracę grupy.
3. Karty pracy po zakończeniu zajęć oddane zostają nauczycielom.
POWODZENIA!!!

Ćwiczenie 3
Przeliczcie jednostki:
250 000 cm = …………………………...m
250 000 cm = ………………….………..km
180 000 000 cm = ……….…………...m
180 000 000 cm = …………………….km

Ćwiczenie 4
Przelicz podane skale mianowane na skale liczbowe
[pic]

Ćwiczenie 5
Oblicz rzeczywistą odległość między Lubinem i Gnieznem. /atlas str. ../

Odpowiedź………………………………………………………………………………………

Ćwiczenie 6
Oblicz rzeczywistą odległość między Warszawą, a Sydney. /atlas str…/

Odpowiedź………………………………………………………………………………………
Ćwiczenie ...