Dodaj publikację
Autor
Anna Milewska
Data publikacji
2022-05-28
Średnia ocena
0,00
Pobrań
55

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Krótka powtórka na temat procentów
 Pobierz (doc, 42,5 KB)

Podgląd treści

Powtórzenie wiadomości o procentach

1 1. Cele lekcji

1 a) Wiadomości

Uczeń:

• wie, jak zamienić procent na ułamek,

• wie, jak obliczyć procent danej liczby,

• wie, jak obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent.

2 b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

• obliczyć procent danej liczby,

• obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent,

• stosować obliczenia procentowe w sytuacjach praktycznych.

2 2. Metoda i forma pracy

• Gra dydaktyczna ,,domino matematyczne”

• Ćwiczenia

• Praca w parach

• Praca w grupach

• Praca z całą klasą

3 3. Środki dydaktyczne

• Klocki do gry ,,domino matematyczne”

• Plansza oraz karty

4 4. Przebieg lekcji

1 a) Faza przygotowawcza

1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

2. Praca w parach. Przypomnienie wiadomości dotyczących pojęcia procentu oraz umiejętności obliczeń procentowych, gra dydaktyczna domino matematyczne (załącznik 1).

3. Podanie tematu lekcji i omówienie jej celu.

2 b) Faza realizacyjna

Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje plansze wielkości A4 oraz zestaw kart (załącznik 2). Uczestnicy grupy odczytują tekst z kolejnych kart, proponując grupie odpowiedź: ,,prawda”, ,,fałsz” albo zgłaszają brak wiedzy. Następnie pozostali członkowie grupy wyrażają swoje zdanie. Jeżeli grupa w określonym czasie nie dojdzie do porozumienia, odkłada kartę w polu ,,brak decyzji”.

3 c) Faza podsumowująca

Praca z całą klasą. Omówienie kart z pola ,,brak decyzji”.

5 5. Bibliografia

M. Kopycka, Dwie zabawy, [w:] „Matematyka”, 2003, nr 2, s. 124.

6. Załączniki

1 a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

|START |20% |[pic] |10% liczby140 |
|14 |25% |0,25 |20% liczby 160 |
|80 |połowa pewnej wielkości |50% |Cena: 250 zł |
| | | |Obniżka o 10% |
|225 zł |1 |100% |150% z 30 |
|45 |Ćwiartka |25% |50% z 450 |
|225 |75% |[pic] |BRAWO! |

2

3

4

załącznik 2

Plansza:

| | | |
|PRAWDA | |FAŁSZ |
| | | |
| |KARTY | |
| | | |
|BRAK DECYZJI | |BRAK WIEDZY |

Zestaw kart:

|Procent to setna część wielkości. |4% to 0,4 |
|150 % z 8 to liczba większa od 8 |10% liczby 840 to 8400 |
|75% to [pic] |[pic] to 50% |
|Liczba, której 16% wynosi 800, to 6000 |Buty kosztowały 250 zł. Po 12 % obniżce kosztują teraz 225|
| |zł |
|200 zł to 20% kwoty 800 zł |Cena materiału przed podwyżką wynosiła 40 zł. Po 15% |
| |podwyżce wynosi 46 zł |
|Liczba, której 40% wynosi 80 to 200 |Pan Jan wpłacił do banku 1000 zł. Po roku stan jego konta |
| |wynosił 1010 zł, przy rocznym oprocentowaniu 10 %. |
|Ćwierć to 25% |0,07 to 7% |
|Półtora to 120% |1 to 100% |
|[pic] to 25% |Rabat to obniżka cen |

2 7. Czas trwania lekcji

45 minut