Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Powtórzenie wiadomości o procentach
1 1. Cele lekcji
1 a) Wiadomości
Uczeń:
• wie, jak zamienić procent na ułamek,
• wie, jak obliczyć procent danej liczby,
• wie, jak obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent.
2 b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
• obliczyć procent danej liczby,
• obliczyć liczbę, gdy dany jest jej procent,
• stosować obliczenia procentowe w sytuacjach praktycznych.
2 2. Metoda i forma pracy
• Gra dydaktyczna ,,domino matematyczne”
• Ćwiczenia
• Praca w parach
• Praca w grupach
• Praca z całą klasą
3 3. Środki dydaktyczne
• Klocki do gry ,,domino matematyczne”
• Plansza oraz karty
4 4. Przebieg lekcji
1 a) Faza przygotowawcza
1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
2. Praca w parach. Przypomnienie wiadomości dotyczących pojęcia procentu oraz umiejętności obliczeń procentowych, gra dydaktyczna domino matematyczne (załącznik 1).
3. Podanie tematu lekcji i omówienie jej celu.
2 b) Faza realizacyjna
Praca w grupach. Każda grupa otrzymuje plansze wielkości A4 oraz zestaw kart (załącznik 2). Uczestnicy grupy odczytują tekst z kolejnych kart, proponując grupie odpowiedź: ,,prawda”, ,,fałsz” albo zgłaszają brak wiedzy. Następnie pozostali członkowie grupy wyrażają swoje zdanie. Jeżeli grupa w określonym czasie nie dojdzie do porozumienia, odkłada kartę w polu ,,brak decyzji”.
3 c) Faza podsumowująca
Praca z całą klasą. Omówienie kart z pola ,,brak decyzji”.
5 5. Bibliografia
M. Kopycka, Dwie zabawy, [w:] „Matematyka”, 2003, nr 2, s. 124.
6. Załączniki
1 a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
|START |20% |[pic] |10% liczby140 |
|14 |25% |0,25 |20% liczby 160 |
|80 |połowa pewnej wielkości |50% |Cena: 250 zł |
| | | |Obniżka o 10% |
|225 zł |1 |100% |150% z 30 |
|45 |Ćwiartka |25% |50% z 450 |
|225 |75% |[pic] |BRAWO! |
2
3
4
załącznik 2
Plansza:
| | | |
|PRAWDA | |FAŁSZ |
| | | |
| |KARTY | |
| | | |
|BRAK DECYZJI | |BRAK WIEDZY |
Zestaw kart:
|Procent to setna część wielkości. |4% to 0,4 |
|150 % z 8 to liczba większa od 8 |10% liczby 840 to 8400 |
|75% to [pic] |[pic] to 50% |
|Liczba, której 16% wynosi 800, to 6000 |Buty kosztowały 250 zł. Po 12 % obniżce kosztują teraz 225|
| |zł |
|200 zł to 20% kwoty 800 zł |Cena materiału przed podwyżką wynosiła 40 zł. Po 15% |
| |podwyżce wynosi 46 zł |
|Liczba, której 40% wynosi 80 to 200 |Pan Jan wpłacił do banku 1000 zł. Po roku stan jego konta |
| |wynosił 1010 zł, przy rocznym oprocentowaniu 10 %. |
|Ćwierć to 25% |0,07 to 7% |
|Półtora to 120% |1 to 100% |
|[pic] to 25% |Rabat to obniżka cen |
2 7. Czas trwania lekcji
45 minut