Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: Jak usprawnić mnożenie pisemne. 2 godziny lekcyjne
Cele ogólne
Doskonalenie sprawności rachunkowej
Wykorzystanie i tworzenie informacji
Rozumowanie i tworzenie strategii
Cele szczegółowe
Uczeń
Mnoży pisemnie liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową
Stosuje wygodne dla niego sposoby ułatwiające obliczenia, w tym przemienność i łączność dodawania i mnożenia
Mnoży pisemnie liczby zakończone zerami
Rozwiązuje nietypowe zdania tekstowe z wykorzystaniem mnożenia pisemnego liczb zakończonych zerami
Czyta ze zrozumieniem prosty tekst zawierający informacje liczbowe
Wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek pomocniczy lub wygodny dla niego zapis informacji i danych z treści zadania
Dostrzega zależności między podanymi informacjami
Metody
Gra dydaktyczna, pogadanka
Formy pracy
Praca indywidualna, praca w parach, praca z całą klasą
Środki dydaktyczne
Kartoniki z cyframi i ze znakiem mnożenia
Kalkulatory
Przebieg zajęć
Czynności organizacyjno-porządkowe
Sprawdzenie zadania domowego
/Na tej lekcji dowiemy się jak możemy sobie ułatwić mnożenie liczb zakończonych zerami./
Przeprowadzenie ćwiczenia zgodnie z instrukcją gry Gdzie te zera? Celem ćwiczenia jest przypomnienie zasad mnożenia liczb z zerami na końcu.
/Przygotuj kartoniki z cyframi od 0 do 9 oraz dziesięć dodatkowych kartoników z zerami. Ułóż z kartoników działanie 16x3=48. Do liczby 48 dołóż na końcu trzy kartoniki z zerami. Żeby równość była prawdziwa, trzeba uzupełnić zerami także czynniki, np. 160x300=48000. A czy można dołożyć kartoniki z zerami do czynników w inny sposób? Wymyśl jak najwięcej sposobów i zapisz je na kartce. Wykonaj to ćwiczenie jeszcze raz, ale teraz zacznij od działania: 4x5=20 i do liczby 20 dołóż na końcu pięć kartoników z zerami. /
Przypominamy zasadę mnożenia liczb z zerami na końcu.
Ćwiczenia w mnożeniu pisemnym
230x1800= 4500x70= 328000x1300 =
415x107= 327x2003= 547x4006 =
Przykłady powyższe powinny być zapisane jak sposób pisemny uwzględniając w zapisie na końcu zera.
Zadanie
Wybrani uczniowie odczytują wyniki, pozostali uczniowie porównują je ze swoimi i zgłaszają ewentualne różnice.
Oblicz pisemnie
321x203, 1111x403, 835x104, 773x303, 495x2002, 2933x1001, 9362x2504, 9253x303002
371x1100, 1110x42, 3240x1200, 77300x11000, 4950x2100, 29000x5100, 935000x2040, 953700x60770 - Uczniowie rozwiązują zadania samodzielnie – wyniki mogą sprawdzić za pomocą kalkulatora.
Kalkulator nie zawsze wystarczy.
Wiedząc, że 456 000x350=159 600 000, podaj wyniki
4560x350= 456x35000= 45600x35= 456x35= 45600x35000= 45600x3500=
Oblicz korzystając z kalkulatora
35 645 000 000 x 465 000 000 000 = 450 000 000 x 1 234 560 = - Uczniowie dojdą do wniosku, że kalkulator nie zawsze ,,pomieści” iloczyn tak dużych liczb, wtedy trzeba zastosować metodę opuszczenia zer i dopisywania ich do wyniku.
Ćwiczenie interaktywne na zakończenie mat zoo
Zadanie pracy domowej
Oblicz pisemnie ...