Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna
„Biblioteka Szkolna w świecie
Instagrama”
Imię i nazwisko autora: Ewa Kłuś
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Technicznych i Branżowych im. Bohaterów Westerplatte w Brzesku
Przedmiot: biblioteka
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia: wrzesień 2019 r.
Data zakończenia: maj 2022 r.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Branżowych im. Bohaterów
Westerplatte w Brzesku.
Do realizacji innowacji posłuży serwis społecznościowy Instagram. Założone na nim konto
(biblioteka_zielonka) posłuży do popularyzacji biblioteki szkolnej i czytelnictwa wśród
młodzieży.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
W dobie społeczeństwa informacyjnego bardzo trudno wychowywać młodzież na czytelników,
stąd pomysł na innowację pedagogiczną wykorzystującą nowoczesne technologie. W celu
dotarcia do dzisiejszego czytelnika warto szukać innych form niż tradycyjny bezpośredni
kontakt – „wyjść” na zewnątrz ze swoją ofertą. Wszystko po to, aby dotrzeć do młodzieży
w inny ciekawy sposób i popularyzować wśród niej bibliotekę jako ważne miejsce w szkolnej
społeczności, a tym samym rozwijać zainteresowania czytelnicze.
Owa innowacja powstała właśnie z konieczności rozbudzenia nawyków czytelniczych, bowiem
współczesna młodzież chętniej korzysta z portali społecznościowych niż bibliotek, są one dla
nich łatwo dostępne – „na wyciągnięcie ręki”. Dlatego też taka forma innowacji może wzbudzić
ciekawość wśród uczniów, a tym samym przełożyć się na wzrost czytelnictwa w naszej
bibliotece, a także zaangażowanie w organizowane przez nią wydarzenia.
Innowacja skierowana jest do wszystkich uczniów Zespołu Szkół Technicznych i Branżowych
w Brzesku, ma na celu popularyzację biblioteki szkolnej oraz kształtowanie nawyków
czytelniczych.
Cele innowacji pedagogicznej:
Kształtowanie nawyków i zainteresowań czytelniczych;
Wyrabianie szacunku do literatury;
Wprowadzenie młodzieży w świat literatury;
Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy;
Popularyzacja biblioteki szkolnej i jej potencjału;
Kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej;
Rozwijanie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej;
Połączenie czytelniczych i technologicznych kompetencji ucznia.
Spodziewane efekty wdrożenia innowacji:
Wzrost uczniów korzystających z biblioteki;
Wzrost zaangażowania w akcje organizowane przez bibliotekę;
Wzrost czytelnictwa;
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
Wzajemne polecanie sobie książek godnych przeczytania;
Wyrażanie własnych refleksji przez uczniów;
Wzrost poczucia własnej wartości;
Korzystanie z nowych technologii pozwoli na dotarcie do większej grupy odbiorców.
Ewaluacja:
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na zakończenie innowacji pedagogicznej w formie
wywiadu z uczniami. Efekty innowacji będą również widoczne w zaangażowaniu uczniów
w różnego typu działania prowadzone przez bibliotekę szkolną.