Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Informacje wstępne:
temat: Andrzejki
czas trwania: 120 min
data przeprowadzonych zajęć: 30.11.2021r
osoby uczestniczące: uczniowie IV i VII Zespołu Rewalidacyjno – Wychowawczego.
prowadząca zajęcia : Ewelina Erwin – Kamińska
osoby wspomagające: XX, XX, XX
Cel ogólny: Wspólna zabawa i wróżby andrzejkowe.
Cele operacyjne:
Uczeń poznaje tradycje i obrzędy andrzejkowe.
Uczeń integruje się z rówieśnikami poprzez zabawę.
Uczeń wyraża emocje i uczucia w kontakcie z innymi uczniami.
Uczeń umie czekana swoją kolej.
Metody:
słowna,
czynna,
zabawy,
praktycznego działania
Środki dydaktyczne: dekoracja sali (sylwetki duchów, nietoperze, czarownica, zapalone lampiony), świeca, zapalniczka, magnetofon, płyta CD z muzyką, pendrive, miska z wodą, grosiki, komunikator, lampa błyskowa („czarodziejska kula”), folia malarska, balonik, duża kostka z naklejonymi obrazkami, chusteczka (apaszka), ciasteczka z wróżbą, kubeczki plastikowe, różaniec, moneta, obrączka, cukierek, klucz.
Przebieg zajęć
Powitanie każdego ucznia piosenką „Witaj…”
Wprowadzenie w tematykę spotkania, obejście uczniów z zapaloną świeczką i zaproszenie do wspólnej zabawy.
Wróżba „Marzenia za jeden grosz”.
Wszyscy uczestnicy zabawy siadają w kręgu. Prowadząca rozdaje uczniom grosiki. Zebrani mają pomyśleć sobie jakieś życzenie, następnie wrzucić grosik samodzielnie lub z pomocą do miednicy wypełnionej wodą. Jeżeli uczestnik trafi grosikiem do miski spełni się jego marzenie. W tym samym czasie kilkoro z uczniów za pomocą komunikatora wypowiada słowa:
HOKUS – POKUS, CZARY – MARY
ABY WRÓŻBY SIĘ SPEŁNIŁY, ZŁÓŻMY DARY
„Czarodziejska kula”.
Nauczyciel prezentuje uczniom „Czarodziejską kulę” (lampa błyskowa). Uczniowie dotykają kulę i obserwują łączące się pod wpływem dotyku błyski oraz wyczuwają delikatne wibrację. Nauczyciel opowiada o wieczorze Andrzejkowym, w tle leci muzyka.
Zabawa muzyczno- ruchowa „Taniec z balonem”.
Uczniowie ustawieni są w kole, trzymają za brzegi folii malarskiej i przy muzyce odbijają między sobą balonik.
Kostka przyszłości.
Uczniowie rzucają kolorową kostką z naklejonymi ilustracjami (pies, samochód, komputer, wycieczka - wakacje, słodycze, prezent niespodzianka). Ilustracja, która wypadnie na górze, wskazuje, co czeka uczestnika w najbliższej przyszłości.
Wróżba z butów.
Chłopcy i dziewczynki zdejmują lewe buty i z pomocą nauczyciela układają je w rzędie na przemian. Osoba, której but wyjdzie pierwszy za próg najszybciej wyjdzie ze stanu wolnego (ożeni się lub wyjdzie za mąż).
Taniec z chusteczką.
Uczestnicy ustawiają się w dużym kole i tańcząc w rytm muzyki przekazując sobie chusteczkę. Gdy muzyka umilknie, to osoba, która trzyma chusteczkę, odchodzi z koła.
Ciasteczka z wróżbą.
Nauczyciel podchodzi do każdego ucznia z koszykiem z ciasteczkami. Uczniowie wybierają sobie ciasteczko a nauczyciel czyta wróżbę, która jest do niego przyczepiona.
Wróżba „Kubki przyszłości”.
Na stoliku stoją kubki, a pod każdym z nich leży przedmiot tj ...