Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
3
MASZ ŚWIADOMOŚĆ, MASZ WIEDZĘ, MASZ KONTROLĘ
Zachodzące we współczesnym świecie zmiany są bardzo dynamiczne, przenikają do wszystkich sfer naszego życia. Często nie mamy czasu „na spokojnie” się z nimi oswoić i odpowiednio zareagować. Tak jest ze zmianami technologicznymi. Niektórzy przypuszczalnie pamiętają jeszcze czasy, kiedy nie było telefonów komórkowych, a już z pewnością, czasy, gdy „phone” nie był jeszcze taki „smart”. Obecnie rzadko kto potrafi obejść się bez urządzenia, jakim jest smartfon. Mamy w nim wszystko, stanowi swoiste centrum dowodzenia.
Podobnie sytuacja wygląda u naszych dzieci. Kontakty rówieśnicze przeniosły się do sieci i nierzadko ograniczyły do komentarzy pod zdjęciem zamieszczonym na jednym z portali społecznościowych lub krótkiej wymiany zdań na różnej maści komunikatorach. Smartfon służy jako aparat fotograficzny, telefon, pozwala korzystać z zasobów Internetu, zdobywać wiedzę, komunikować się ze światem i kształtować swój wizerunek. Jako narzędzie w połączeniu z dostępem do sieci daje nieograniczone możliwości. No właśnie – nieograniczone. Tu każdemu rodzicowi powinna zapalić się czerwona lampka. Czy brak ograniczeń w korzystaniu ze smartfonów i laptopów jest dla naszych dzieci na pewno korzystny i bezpieczny? Z pewnością nie, szczególnie, gdy mowa o najmłodszych użytkownikach. Takie urządzenia bardzo szybko uzależniają i powodują szereg zmian w zachowaniu dzieci. Zbyt częsty i długi kontakt ze smartfonem negatywnie oddziałuje na struktury dziecięcego mózgu, bynajmniej nie przez promieniowanie telefonu. Tutaj kluczowe okazuje się długie wpatrywanie w ekran. Naukowcy i psychologowie ostrzegają. Wskazują np. jak ważną kwestią jest to, że zamiana zabawek na tablet bądź telefon przeciwdziała tworzeniu się w mózgu dziecka właściwych reprezentacji umysłowych rzeczy. Skutki widoczne są w szkole podczas lekcji matematyki lub w trakcie czytania. Zbyt wielu rodziców traktuje urządzenia mobilne jako elektroniczną nianię - cieszy się, że dziecko jest zajęte i nie domaga się uwagi. Starsze dzieci narażone są na wiele niebezpieczeństw czyhających w Internecie, często zagrożona jest ich prywatność, narażeni są na szkodliwe treści i zachowania. Tu ważna jest rola rodziców i nauczycieli, by przestrzegali młodych ludzi, uświadamiali im zagrożenia i pokazywali gdzie w razie potrzeby szukać pomocy.
Garść potrzebnej wiedzy, a więc co powinien wiedzieć rodzic i nauczyciel, a czego być może jeszcze nie wie... Nie ulega wątpliwości, że nasze dzieci wiedzą często więcej w zakresie informatyki, nowych technologii, trendów i zjawisk w sieci niż my. Poniżej przedstawiamy kilka pojęć, być może nie wszystkim jeszcze znanych:
fomo (fear of missing out) czyli strach przed tym, że pominie mnie jakaś informacja
momo – laleczka, która miała przekazywać treści powodujące niebezpieczne zachowania (zagrożenie z 2019 ...