Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Innowacja pedagogiczna „Współodpowiedzialni - kompetentni - odwrócona lekcja matematyki"
"Szkoła nauczania przekształca się w sztukę uczenia dzieci, jak należy samodzielnie się uczyć" - Helena H. Wallenberg, Michael S. Bogolea
nazwa szkoły:
adres szkoły:
autor innowacji Marta Żynel-Czerepuszko
czas trwania innowacji: luty 2020- czerwiec 2020
rodzaj innowacji: metodyczna
adresat innowacji: uczniowie klasy 6 i równolegle uczniowie kl.8
realizacja innowacji: 2 godziny lekcyjne w miesiącu
zakres innowacji: lekcje matematyki
2. Opis innowacji
Opracowanie innowacji pt.: „Współodpowiedzialni - kompetentni” jest wynikiem zawodowych poszukiwań metod wzbogacających nauczanie matematyki i podnoszących motywację uczniów do samodzielnej nauki i poszukiwania wiedzy. Uczniowie dużo czasu spędzają korzystając z Internetu, jednak często mają kłopot z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. trudność stanowi właściwa selekcja , porządkowanie treści . Konieczne jest kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji. Połączenie uczenia się matematyki z technologią informatyczną wychodzi naprzeciw uczniom, którzy maja trudności w uczeniu sie tego przedmiotu a także uczniom, którzy wykazują zainteresowanie oraz osiągają wysokie wyniki. Metoda odwróconej lekcji sprzyja większemu spersonalizowaniu nauki, pomaga uczniom poznać ich preferencje dotyczące tego kiedy i jak się uczyć, a przez to wzmacnia w uczniach poczucie sprawczości.
Z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu .nauczyciel 2 razy w miesiącu przygotowuje i przekazuje uczniom „pakiet startowy” z materiałami dotyczącymi tematu następnej lekcji (film, artykuły, quizy, zadania interaktywne, prezentacje itp. ). Zapoznając się z nowym materiałem w domu, przed lekcją, przejmują odpowiedzialność za proces zdobywania wiedzy. Uczniowie, którzy nie mają możliwości zapoznać się z tak przygotowanym materiałem są zobowiązani do przeczytania tematu z podręcznika. Na lekcję przychodzą przygotowani ( według ustalonego z klasą kryterium )praca na lekcji polega na usystematyzowaniu wiedzy poprzez uporządkowanie informacji, aktywne metody pracy, zaangażowanie uczniów w praktyczne ćwiczenia
( szczególna rola metod aktywizujących - burza mózgów, dyskusja, praca w grupie, drzewo decyzyjne, gra bingo, mapa pojęć i inne)
Innowacja pedagogiczna realizuje założenia podstawy programowej z matematyki w klasie 6 i w klasie 8 . Realizacja treści odbywa się zgodnie z programem nauczania "Matematyka z kluczem"
3. Cele
Cele:
• rozbudzanie ciekawości poznawczej,
• wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia
• kształtowanie umiejętności pracy samodzielnej oraz planowania działań • poczucie odpowiedzialności za proces nauki, zdobywania wiedzy i umiejętności
• zwiększanie motywacji do nauki matematyki
• umiejętne wykorzystanie różnych pomocy naukowych ( Internet, aplikacje edukacyjne itp. )
• uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się matematyki
• ukazanie powiązań wiedzy matematycznej z otaczającym światem, przydatności w życiu codziennym
• rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
• rozwijanie u uczniów pasji zainteresowania matematyką poprzez pokazanie różnych aspektów jego praktycznego zastosowania
•rozwijanie kompetencji kluczowych ( kompetencje w ...