Dodaj publikację
Autor
Marta Żynel-Krasowska
Data publikacji
2022-06-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
97

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis innowacji pedagogicznej wprowadzonej na lekcji matematyki w szkole podstawowej.
 Pobierz (docx, 14,6 KB)

Podgląd treści

 

Innowacja pedagogiczna „Współodpowiedzialni - kompetentni - odwrócona lekcja matematyki"

"Szkoła nauczania przekształca się w sztukę uczenia dzieci, jak należy samodzielnie się uczyć" - Helena H. Wallenberg, Michael S. Bogolea

nazwa szkoły:

adres szkoły:                             

autor innowacji Marta Żynel-Czerepuszko

czas trwania innowacji:      luty 2020- czerwiec 2020

rodzaj innowacji:                      metodyczna

adresat innowacji:                     uczniowie klasy 6 i równolegle uczniowie kl.8

                                                  

realizacja innowacji:                 2 godziny lekcyjne w miesiącu

zakres innowacji:                       lekcje matematyki

 

 

 

2. Opis innowacji

 Opracowanie innowacji pt.: „Współodpowiedzialni - kompetentni” jest wynikiem zawodowych poszukiwań metod wzbogacających nauczanie matematyki i podnoszących motywację uczniów do samodzielnej nauki i poszukiwania wiedzy. Uczniowie dużo czasu spędzają korzystając z Internetu, jednak często mają kłopot z wyszukiwaniem potrzebnych informacji. trudność stanowi właściwa selekcja , porządkowanie treści . Konieczne jest kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji. Połączenie uczenia się matematyki z technologią informatyczną wychodzi naprzeciw uczniom, którzy maja trudności w uczeniu sie tego przedmiotu a także uczniom, którzy wykazują zainteresowanie oraz osiągają wysokie wyniki. Metoda odwróconej lekcji sprzyja większemu spersonalizowaniu nauki, pomaga uczniom poznać ich preferencje dotyczące tego kiedy i jak się uczyć, a przez to wzmacnia w uczniach poczucie sprawczości.

Z materiałem teoretycznym uczniowie zapoznają się w domu .nauczyciel 2 razy w miesiącu przygotowuje i przekazuje uczniom „pakiet startowy” z materiałami dotyczącymi tematu następnej lekcji (film, artykuły, quizy, zadania interaktywne, prezentacje itp. ). Zapoznając się z nowym materiałem w domu, przed lekcją, przejmują odpowiedzialność za proces zdobywania wiedzy. Uczniowie, którzy nie mają możliwości zapoznać się z tak przygotowanym materiałem są zobowiązani do przeczytania tematu z podręcznika. Na lekcję przychodzą przygotowani ( według ustalonego z klasą kryterium )praca na lekcji polega na usystematyzowaniu wiedzy poprzez uporządkowanie informacji, aktywne metody pracy, zaangażowanie uczniów w praktyczne ćwiczenia

( szczególna rola metod aktywizujących - burza mózgów, dyskusja, praca w grupie, drzewo decyzyjne, gra bingo, mapa pojęć i inne)

Innowacja pedagogiczna realizuje założenia podstawy programowej z matematyki w klasie 6 i w klasie 8 . Realizacja treści odbywa się zgodnie z programem nauczania "Matematyka z kluczem"

 

3. Cele

Cele:

• rozbudzanie ciekawości poznawczej,

• wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia

• kształtowanie umiejętności pracy samodzielnej oraz planowania działań • poczucie odpowiedzialności za proces nauki, zdobywania wiedzy i umiejętności

• zwiększanie motywacji do nauki matematyki

• umiejętne wykorzystanie różnych pomocy naukowych ( Internet, aplikacje edukacyjne itp. )

• uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się matematyki

• ukazanie powiązań wiedzy matematycznej z otaczającym światem, przydatności w życiu codziennym

• rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości

• rozwijanie u uczniów pasji zainteresowania matematyką poprzez pokazanie różnych aspektów jego praktycznego zastosowania

•rozwijanie kompetencji kluczowych ( kompetencje w ...