Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Edukacja ekologiczna – jak dbać o środowisko naturalne.
KONSPEKT ZAJĘĆ
Metody pracy:
pogadanka, dyskusja, burza mózgów
praca w grupach, ćwiczenia indywidualne
Formy pracy:
praca indywidualna
praca grupowa
Środki dydaktyczne:
prezentacja PowerPoint
film - tutorial
kartki papieru
rzutnik multimedialny, laptop
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym (rozróżnianie różnych terminów, przetwarzanie informacji, dialog)
umiejętność uczenia się (nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy)
kompetencje społeczne i obywatelskie (dbanie o środowisko naturalne jako dobro wspólne, współpraca, porozumiewanie się)
inicjatywność i przedsiębiorczość (praca indywidualna, organizacja, zarządzanie własnym czasem)
kompetencje naukowo – techniczne (myślenie logiczne i przestrzenne, korzystanie i analizowanie prezentacji)
Cele zajęć:
Cele poznawcze:
podnoszenie świadomości uczniów na temat ekologii, dbania o środowisko oraz ekologicznego stylu życia
Cele kształcące:
Po zakończonej lekcji uczeń:
zna pojęcia „ekologia”, „zero waste”, „zasady 4R”, podaje przykłady zastosowań zasad 4R
wie co to jest ekologiczny styl życia i określa czynniki, które wpływają na środowisko naturalne
rozumie znaczenie dbania o swoje najbliższe otoczenie w kontekście szeroko rozumianej ekologii
potrafi dokonać analizy swoich nawyków i zachowań na co dzień w kontekście ekologii
potrafi zaplanować zmiany w swoim stylu życia wpływające korzystnie na środowisko
rozumie wpływ swoich zachowań na ekologię i wie, jak mógłby je polepszyć
Cele wychowawcze:
utrzymanie dyscypliny i porządku
kształtowanie zasad współpracy w grupie
świadomość roli i wpływu ekologicznego stylu życia na środowisko naturalne
Tok lekcji:
Faza organizacyjna:
przywitanie się z uczniami
przedstawienie tematu lekcji
zapoznanie uczniów z celami i zasadami pracy na lekcji
Faza realizacyjna:
wprowadzenie pojęcia ekologia - „burza mózgów” – uczniowie podają swoje propozycje definicji „ekologia”
przedstawienie definicji i aspektów ekologii, co wpływa na środowisko naturalne?
„Co to jest ekologiczny styl życia? - uczniowie podają swoje propozycje
ćwiczenie w grupach – przepis na śniadanie – omlet z warzywami + kawa – uczniowie podają produkty potrzebne do wykonania śniadania – wskazanie, że na etapie codziennych zakupów i dokonywania świadomych i racjonalnych wyborów też można dbać o środowisko
wprowadzenie pojęcia zero waste – piramida zasad 4R – pokazanie grafik przedstawiający zakres zasad zero waste
przedstawienie i krótkie wyjaśnienie poparte konkretnymi przykładami jak zasady zero waste można stosować w życiu codziennym
ćwiczenie indywidualne – „Stwórz swój własny Ekokodeks” – uczniowie wypisują na karteczkach zasady, które chcieliby wprowadzić w życie
przedstawienie Ekokodeksów przygotowanych przez uczniów
podsumowanie – Ouiz „Czy jestem eko?” – uczniowie odpowiadają na krótkie pytania i określają swój EKOpoziom
„Jak zrobić woskowijki? – pokaz w wykonaniu uczniów ZSEU
Faza końcowa:
utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcji poprzez zadanie kilku pytań podsumowujących temat.