Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w kl. 5
Prowadząca:
Klasa: 5
Data zajęć:
Temat: Równoległoboki i romby.
Dział programowy: Figury na płaszczyźnie
Cele operacyjne:
Uczeń :
Rozpoznaje i rysuje pary odcinków równoległych
Rozpoznaje i nazywa równoległoboki i romby
Zna najważniejsze własności rombu, równoległoboku, prostokąta i kwadratu
Rysuje romby i równoległoboki oraz przekątne
Rozpoznaje i oblicza kąty przyległe, naprzemianległe, wierzchołkowe i odpowiadające
Posługuje się przyborami geometrycznymi
Cele wychowawcze:
rozwijanie aktywnej postawy ucznia
wdrażanie do posługiwania się językiem matematycznym
kształtowanie umiejętności rozwiązywania postawionych problemów
Metody:
słowna
zadaniowa
problemowa
praktyczna - ćwiczenia
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w parach
Pomoce dydaktyczne: ćwiczenia GWO, e-podręcznik GWO, geoplany
Organizacja lekcji:
1. Przypomnienie o czym mówiliśmy na poprzedniej lekcji:
- O jakich czworokątach mówiliśmy na poprzedniej lekcji?
- Jakie własności mają prostokąty i kwadraty?
- Prostokąt i kwadrat na geoplanie - budowanie.
2. Praca z planszą czworokątów:
- Które czworokąty mają 2 pary boków równoległych?
- Jak nazywają się takie czworokąty?
- Które mają wszystkie boki równej długości?
- Jak się nazywają?
- Jakie figury należą do zbioru równoległoboków? A jakie do rombów?
3. Podanie i zapisanie tematu lekcji.
4. Konstrukcja równoległoboku wg podanej instrukcji.
5. Równoległobok i romb na geoplanie, położenie przekątnych.
6. Problem: Jak narysować romb o podanych przekątnych?
- Rysowanie rombu.
7. Miary kątów w równoległoboku:
- Obliczanie kątów utworzonych przez 2 pary prostych równoległych
- Sformułowanie wniosków dotyczących miar katów w równoległoboku.
8. Obliczanie miar kątów równoległoboków – zad. 1 str. 130 w podręczniku.
- Zadania dodatkowe: 4 i 6/129, 2/130.
9. Podsumowanie lekcji:
- Co to jest równoległobok? Po czym go rozpoznać?
- Co to jest romb?
- Jakie mają własności?
10. Praca domowa:
- zeszyt ćwiczeń str. 60, 61