Dodaj publikację
Autor
Justyna Matusiak
Data publikacji
2023-04-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
49

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program wychowawczy z zakresu edukacji kulturalno-społecznej, poświęcony zasadom dobrego wychowania w różnych sytuacjach.
 Pobierz (pdf, 311,6 KB)

Podgląd treści




„Dobre maniery? Dla nas to nie problem”








Program edukacyjno–wychowawczy dla uczniów kl. II Szkoły Podstawowej nr 8 w Zgierzu

































Opracowała: Justyna Matusiak

1. Wstęp
2. Sposób realizacji programu
3. Cele programu
4. Tematy do realizacji i przewidywane efekty
5. Ewaluacja
6. Bibliografia














































„Dobre maniery? Dla nas to nie problem”
1. Wstęp

„Dobre maniery? Dla nas to nie problem” to program wychowawczy z zakresu edukacji
kulturalno-społecznej , poświęcony zasadom dobrego wychowania w różnych sytuacjach. Jest on
wynikiem moich spostrzeżeń w klasach.

Program ten jest skierowany do uczniów klas II i będzie realizowany przez rok. Nie wyklucza się
realizacji programu w następnych latach.

Nawyki stylu bycia kształtują się już od najmłodszych lat. Pewne postawy nabyte w
dzieciństwie, pozostaną na dalsze lata życia dlatego każdy człowiek powinien wiedzieć jak się
zachować w różnych sytuacjach : w kinie, w teatrze, na przyjęciu itp. Zasady dobrego wychowania
obowiązują zawsze i wszędzie i po prostu trzeba je znać. Uczniowie nie zawsze wiedzą jak i gdzie
należy się zachować. Nawet gdy znają zasady bon ton, to niestety niechętnie je stosują. Założeniem
programu jest kształtowanie postawy kulturalnego stylu bycia w różnych sytuacjach. Dzięki
zdobytej podczas realizacji programu wiedzy uczniowie powinni z większym szacunkiem traktować
siebie i innych, co będzie szansą na budowanie właściwych relacji między nimi. Program realizuję
w przekonaniu, że moje działania będą miały pozytywne odzwierciedlenie w życiu naszej szkoły i
podniosą poziom kultury osobistej naszych uczniów, to natomiast pozytywnie wpłynie na
zmniejszenie przejawów zachowań agresywnych wśród uczniów. Pod koniec wszystkich działań
dokonam ewaluacji programu, sprawdzając, co udało się osiągnąć i jakie wyznaczyć cele w
programie w kolejnych latach szkolnych.

2. Sposób realizacji programu

2020-2021.
Tematy można omawiać kolejno według opisu lub można je dobierać według wynikających potrzeb.
Efektem zajęć powinno być nabycie postawy pozwalającej na kulturalne zachowanie się w różnych
sytuacjach.
Uczniowie podzieleni na grupy pod opieką nauczyciela przygotowują materiały i w miarę
możliwości prowadzą część zajęć.

3. Cele programu
cele główne:
• Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach.
• Podnoszenie kultury osobistej uczniów.
• Wpojenie korzyści płynących z obcowania z kulturalnym człowiekiem.
• Wyrabianie szacunku dla siebie i innych.
• Podnoszenie kultury osobistej uczniów.

Program przeznaczony jest do realizacji w klasach II szkoły podstawowej w roku szkolnym


Cele szczegółowe:
• Rozszerzanie podstawowej wiedzy na temat kultury człowieka wyniesionej z domu rodzinnego.
• Wyrabianie nawyku kulturalnego załatwiania każdej sprawy-stosunek do osób starszych i
rówieśników.
• Uczenie krytycznej postawy wobec różnych zachowań.
• Kształcenie umiejętności kulturalnego uczestnictwa w rozmowie.

• Wyrabianie sprawności w posługiwaniu się zwrotami ...