Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
NAUCZYCIEL/SPECJALISTA Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia w kl. 8, socjoterapeuta
DATA 20.10.2020r.
GRUPA UCZNIÓW KL. 6B
TEMAT ZAJĘĆ: „NASZE EMOCJE”
CEL GŁÓWNY: Zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami emocji
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- zapoznanie z różnymi rodzajami emocji
-rozwój umiejętności nazywania, wyrażania i rozpoznawania emocji
- wyrażanie mimiką twa
- rozwijanie empatii i zrozumienia względem innych osób
- budowanie zaufania w grupie
FORMY PRACY:
- grupowa
- indywidualna
METODY PRACY:
- rundka
- pogadanka
- „język fotografii”
- drama
- dyskusja
ŚRODKI I MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
- prezentacja multimedialna
- filmik dot. emocji
- fotografie wycięte z gazet
- lista nazw uczuć
- naklejki z emotikonami
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I.CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA (10 min.)
1. Prowadzący przedstawia siedzącym w kręgu uczniom przebieg i cele zajęć, ustala i zatwierdza kontrakt z grupą oraz objaśnia zasady , które będą obowiązywały na zajęciach - zasada wzajemnej tolerancji, nieocenianie innych, zasada mówienia sobie po imieniu, nie dajemy innym rad. (5min)
2. Rundka „Co dobrego mi się przydarzyło”- uczniowie po kolei opowiadają, o przyjemnych wydarzeniach, które ich spotkały w czasie ostatniego tygodnia (5min.)
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA (30 min.)
1. . prowadzący przybliża tematykę komunikacji niewerbalnej (5 min.)
2. filmik na yt dotyczący emocji (śmieszne zwierzęta)-, film ma na ceku wywołać emocje – radość , rozmowa (5min.)
3. dyskusja na temat emocji, co odczuwamy, gdy jesteśmy radośni? Jakie znamy inne emocje? Jakie odczucia są z nimi związane? (5min.)
4. ćwiczenie rozpoznawanie emocji – prezentacja multimedialna dotycząca emocji, zadaniem uczestników jest nazwanie emocji wyrażonych na ilustracjach. Prowadzący rozdaje kartki, na których uczniowie zapisują nazwy emocji. Po prezentacji uczniowie, siedząc w kręgu sprawdzają odpowiedzi. Dyskusja, czy nazywanie uczuć sprawiało trudności? Czy wszyscy jednakowo odczytywali wyrażone na ilustracjach uczucie? (10 min.)
5. Uczuciowe kalambury – chętni uczniowie losują kartki z nazwami emocji, ich zadaniem jest przedstawić za pomocą mimiki, gestów odpowiednie emocje (5 min. )
III. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA (5min.)
Rundka końcowa - uczniowie siedząc w kręgu omawiają wykonane ćwiczenia i wyrażają opinię na temat zajęć, następnie każdy z uczestników kończy następujące zdanie na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…….
Prowadzący nagradza uczestników naklejkami z emotikonami
Prowadzący prosi uczniów, by przez następny tydzień zwrócili uwagę, jakie emocje przeżywają, co wprawiło ich w określony nastrój, co wpływało na to, jakie emocje przeżywali.
ZAŁĄCZNIKI, ŹRÓDŁA
Film yt „Śmieszne zwierzęta”
Strzemieczny J., 1993r. „Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży, PTP, Warszawa.
Praca podyplomowa „Autorski program socjoterapii dla młodzieży gimnazjalnej: I. Warda
ZAŁĄCZNIK 1
Lista emocji
Nazwa emocji
nr slajdu
RADOŚĆ
WSTYD
SMUTEK
ZAZDROŚĆ
LĘK
ZDZIWIENIE
SPOKÓJ
ROZCZAROWANIE
OBAWA
IRYTACJA
GNIEW
OBRZYDZENIE