Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt 2 godzinnej lekcji bibliotecznej dla klas 3-4 szkoły podstawowej przygotowany przez Karolinę Zmysłowską – Kutysz
Temat: Od glinianej tabliczki do e-booka – poznajemy historię książki.
Cele główne:
- propagowanie wiedzy o książce (zapoznanie uczniów z dziejami książki)
- kształtowanie nawyku szanowania i dbania o książki
- promocja czytelnictwa wśród uczniów
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- poznaje historii książki
- rozpoznaje pismo klinowe, hieroglify, inkunabuły, druk, e-booki
- odróżnia papirus od pergaminu
- wie, kogo uznaje się z wynalazcę druku
- tworzy tabliczkę ze swoim imieniem napisaną pismem klinowym
- tworzy proste zdanie używając hieroglifów
- przyozdabia margines swojego zeszytu na wzór średniowiecznych ksiąg lub przyozdabia pierwszą literę swojego imienia
- odgaduje związki frazeologiczne dotyczące książki
Metody: pogadanka, rozmowa kierowana, przekład intersemiotyczny(pisanie w plastelinie, rysowanie hieroglifów, kalambury)
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, karty pracy ze wzorami liter z różnych okresów dziejów książki, plastelina, trójkątne ołówki lub kredki , fiszki z hasłami do kalamburów.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Powitanie uczniów
Sprawdzenie listy obecności
Wprowadzenie uczniów do tematu poprzez pytania wstępne:
jakie książki lubią czytać?
czy tylko książki można czytać?
co czytają wasi rodzice?
z jakimi rodzajami książek dotąd się spotkali?
Przedstawienie celu głównego i organizacji lekcji.
Zapisanie tematu
Faza zasadnicza:
Przedstawienie prezentacji multimedialnej dotyczącej historii książki z jej omówieniem – rozmowa kierowana. ( https://www.youtube.com/watch?v=DVW-JE4_ujU )
-czy pierwsze książki były wygodne w czytaniu?
- czy łatwo byłoby zapakować je do plecaka?
- czy łatwo było znaleźć w nich potrzebne informacje?
- czy każdy mógł przeczytać taką książkę?
- czy każdy mógł kupić sobie książkę?
- czy lubicie oglądać obrazki w książkach?
- kiedy najczęściej czytacie książki?
Pytania uczniów do obejrzanej prezentacji .
Rozdanie uczniom kart pracy ze wzorem pisma klinowego, i kawałków plasteliny, na których zapiszą tym pismem swoje imiona
Kalambury związane tematycznie z książką. Uczniowie rysują lub przedstawiają gestami hasła:
mól książkowy
książka do poduszki
czytać od deski do deski
pożeracz (połykacz) książek
Rozdanie uczniom kart pracy ze wzorem hieroglifów i krótkim zdaniem do napisania tym pismem: Widzę słońce, pójdę ściąć drzewo
- uczniowie klas starszych mogą sami na podstawie pisma obrazkowego stworzyć w grupach zdanie i pozostałe grupy odgadują jego treść na podstawie rysunków
Podsumowanie wiadomości dotyczących historii powstawania książki: odgadywanie na obrazkach zagadnień: gliniana tabliczka, papirus, pergamin, rylec, zwój, druk, e-book, inkunabuł
Praca domowa: Udekoruj pięknie margines swojego zeszytu przy dzisiejszym temacie. Pracę wykonaj na wzór średniowiecznych inkunabułów.
Faza kończąca:
Krótka ankieta ewaluacji lekcji ( w klasach młodszych najprostsze w formie emotikonek, klasy starsze mogą wskazać na elementy lekcji, które szczególnie im się podobały lub ...