Dodaj publikację
Autor
Paweł Łąkowski
Data publikacji
2023-05-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
8

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pokolenie urodzone online jest jak małe dziecko wrzucone do wody bez nauki pływania. Jeśli zostanie samo może utonąć. Ważne jest pokazywanie drogi i trenowanie umiejętności jakie pozwolą dopłynąć do brzegu oceanu informacji, by nie zostać zjedzonym przez rekiny.
 Pobierz (docx, 19,9 KB)

Podgląd treści

W dzisiejszym społeczeństwie technologicznym, umiejętność mądrego korzystania z technologii staje się coraz bardziej istotna dla dzieci i młodzieży. Technologia oferuje ogromne możliwości edukacyjne i rozwojowe, ale jednocześnie niesie ze sobą pewne wyzwania, takie jak nadmierna ekspozycja na ekrany, brak kontroli nad treściami czy zagrożenia związane z bezpieczeństwem online. Właściwe podejście do nauki mądrego korzystania z technologii może przyczynić się do rozwoju umiejętności cyfrowych, krytycznego myślenia i zdrowego rozsądku. W niniejszym tekście rozważę kilka ważnych aspektów dotyczących tego, jak skutecznie uczyć dzieci i młodzież mądrego korzystania z technologii.

I. Ustalanie zdrowych nawyków korzystania z technologii:

Ważne jest, aby nauczyć dzieci i młodzież odpowiednich nawyków korzystania z technologii. Zdaniem Christy Whiteman, autorki książki "Digital and Media Literacy in the Age of the Internet" (Cyfrowa i medialna umiejętność w dobie internetu), "Dzieci powinny być świadome, jak długo i jak często korzystają z technologii, oraz jakie są odpowiednie miejsca i sposoby na korzystanie z niej". Powinno się również zwracać uwagę na jakość treści, które dzieci przeglądają online. Pamiętajmy, że nie w każdej chwili będziemy z dzieckiem przeglądającym Internet, więc kwestie związane z doborem treści są jego wyłączną decyzją, ale również kwestią wprowadzonych ograniczeń treści w sieci szkolnej, czy sieci domowej. Ograniczenia te możemy zastosować względem całej sieci stosując różnego typu routery z Firewallem filtrującym zawartość sieci, ale również korzystając z oprogramowania instalowanego na urządzeniach dziecka. Bardzo popularne jest również tworzenie wirtualnej sieci rodzinnej Microsoft Family czy Google Family link. Przy zastosowaniu tego typu oprogramowania nasze dzieci mogą uczyć się zarządzania czasem spędzanym przy urządzeniach i kontrolować ten czas z podziałem na konkretne aplikacje.

II. Nauczanie umiejętności krytycznego myślenia:

Dzieci i młodzież powinny być nauczane krytycznego myślenia w kontekście technologii. Zdaniem Erica Hamiltona, autora "The Digital Classroom: How Technology is Changing the Way We Teach and Learn" (Klasa cyfrowa: Jak technologia zmienia sposób, w jaki uczymy się i nauczamy), "Ważne jest, aby dzieci miały zdolność analizowania i oceny informacji, które znajdują online. Powinny być w stanie rozpoznawać fałszywe informacje, manipulację i wpływ reklam". Nie wszystko co jest napisane w Internecie jest prawdą. Internet to zbiór informacji, ale również opinii, a jak wiadomo Każdy może mieć inną opinię na dany temat. Musimy nauczyć młode pokolenie filtrować te informacje, zamiast bezmyślnie wykorzystywać je w życiu. Nawet portale społecznościowe naszpikowane są obrazami idealnego życia, jakim żyją właściciele kont tylko wirtualnie. Często ich życie faktyczne sprowadza się do wybierania i kreowania nierzeczywistych przeżyć podkolorowanych przez filtry i uformowanych przez ...