Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Szlagowska
Data publikacji
2023-08-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
109

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja pedagogiczna na rok szkolny 2023/24.
 Pobierz (docx, 17,0 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

"Matematyka jest jak kurz, jest wszędzie i już"

Wstęp

Cele realizowanej podstawy programowej z matematyki mówią o konieczności kształtowania u uczniów umiejętności rozumowania, korzystania z informacji czy wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. Innowacja ma dać uczniom odpowiedź na pytania – „Po co uczyć się matematyki?”, „Do czego potrzebne mi to będzie w przyszłości?”. Innowacja ma pokazać, że w gazecie, na paragonie w sklepie, w banku czy kwiaciarni, a nawet na opakowaniu mleka znajduje się wiele zagadnień matematycznych, z którymi spotykamy się na co dzień. Użyteczność matematyki nabiera coraz większego znaczenia, ponieważ wiedza i umiejętności matematyczne pełnią w codziennym życiu bardzo istotną rolę.

Autor innowacji: Aleksandra Szlagowska

Czas trwania innowacji: wrzesień 2023 – maj 2024

Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Studzienicach

Opis innowacji:

Program jest skierowany do uczniów klasy szóstej i będzie wspomagać realizowany w szkole program „Matematyka z plusem”. Założeniem innowacji jest przeznaczenie w każdym dziale programowym 2 godzin zajęć na tzw. „przydatność” matematyki w życiu codziennym. Prowadzone zajęcia mają na celu pokazanie  jak wykorzystać wiedzę z danego działu w sytuacjach życiowych. Innowacja ta zakłada również organizację krótkich wycieczek przedmiotowych o tematyce matematycznej i ekonomicznej. Podczas zajęć planowane jest wykorzystanie programu Matlandia, który z kolei zawiera ponad 500 animowanych zadań. Bajkowa sceneria i animowani bohaterowie sprawiają że uczniowie z zainteresowaniem i zaangażowaniem rozwiązują zadania matematyczne. Program doskonali biegłość rachunkową, ćwiczy pamięć i logiczne myślenie. Wykorzystanie tego programu pobudzi niewątpliwie ciekawość i aktywność uczniów oraz pokaże jak przydatne i pomocne może być wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w zdobywaniu wiedzy i nauce.

Cele innowacji:

Cel główny:

pokazanie związku matematyki z życiem codziennym i dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie

Cele szczegółowe:

utrwalanie poznanych pojęć i umiejętności matematycznych

kształtowanie wyobraźni i intuicji matematycznej

rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, przetwarzania i selekcjonowania informacji

wprowadzenie elementów myślenia ekonomicznego

nabywanie umiejętności opisywania otaczającej rzeczywistości w języku matematyki

rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników

pobudzenie kreatywności i aktywności uczniów

przygotowanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów

wykorzystanie nowoczesnych metod technologii komunikacyjno-informacyjnej, jako pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy

Na zajęciach w szkole i zajęciach w terenie będą realizowane takie zagadnienia jak:

I LICZBY NATURALNE I UŁAMKI

- ile kosztuje domowe ciasto

- przygotowujemy składniki i pieczemy gofry

- piramida zdrowia – co powinniśmy jeść i w jakiej ilości

II FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE

- figury geometryczne wokół nas

- wycinanki matematyczne (tworzymy zwierzątko, postać z figur płaskich)

- tangram

III LICZBY NA CO DZIEŃ

- ile możemy kupić za ustaloną kwotę

- co nam mówią sklepowe paragony

- ile ...