Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
"Matematyka jest jak kurz, jest wszędzie i już"
Wstęp
Cele realizowanej podstawy programowej z matematyki mówią o konieczności kształtowania u uczniów umiejętności rozumowania, korzystania z informacji czy wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce. Innowacja ma dać uczniom odpowiedź na pytania – „Po co uczyć się matematyki?”, „Do czego potrzebne mi to będzie w przyszłości?”. Innowacja ma pokazać, że w gazecie, na paragonie w sklepie, w banku czy kwiaciarni, a nawet na opakowaniu mleka znajduje się wiele zagadnień matematycznych, z którymi spotykamy się na co dzień. Użyteczność matematyki nabiera coraz większego znaczenia, ponieważ wiedza i umiejętności matematyczne pełnią w codziennym życiu bardzo istotną rolę.
Autor innowacji: Aleksandra Szlagowska
Czas trwania innowacji: wrzesień 2023 – maj 2024
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa w Studzienicach
Opis innowacji:
Program jest skierowany do uczniów klasy szóstej i będzie wspomagać realizowany w szkole program „Matematyka z plusem”. Założeniem innowacji jest przeznaczenie w każdym dziale programowym 2 godzin zajęć na tzw. „przydatność” matematyki w życiu codziennym. Prowadzone zajęcia mają na celu pokazanie jak wykorzystać wiedzę z danego działu w sytuacjach życiowych. Innowacja ta zakłada również organizację krótkich wycieczek przedmiotowych o tematyce matematycznej i ekonomicznej. Podczas zajęć planowane jest wykorzystanie programu Matlandia, który z kolei zawiera ponad 500 animowanych zadań. Bajkowa sceneria i animowani bohaterowie sprawiają że uczniowie z zainteresowaniem i zaangażowaniem rozwiązują zadania matematyczne. Program doskonali biegłość rachunkową, ćwiczy pamięć i logiczne myślenie. Wykorzystanie tego programu pobudzi niewątpliwie ciekawość i aktywność uczniów oraz pokaże jak przydatne i pomocne może być wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w zdobywaniu wiedzy i nauce.
Cele innowacji:
Cel główny:
pokazanie związku matematyki z życiem codziennym i dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie
Cele szczegółowe:
utrwalanie poznanych pojęć i umiejętności matematycznych
kształtowanie wyobraźni i intuicji matematycznej
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, przetwarzania i selekcjonowania informacji
wprowadzenie elementów myślenia ekonomicznego
nabywanie umiejętności opisywania otaczającej rzeczywistości w języku matematyki
rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników
pobudzenie kreatywności i aktywności uczniów
przygotowanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów
wykorzystanie nowoczesnych metod technologii komunikacyjno-informacyjnej, jako pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy
Na zajęciach w szkole i zajęciach w terenie będą realizowane takie zagadnienia jak:
I LICZBY NATURALNE I UŁAMKI
- ile kosztuje domowe ciasto
- przygotowujemy składniki i pieczemy gofry
- piramida zdrowia – co powinniśmy jeść i w jakiej ilości
II FIGURY NA PŁASZCZYŹNIE
- figury geometryczne wokół nas
- wycinanki matematyczne (tworzymy zwierzątko, postać z figur płaskich)
- tangram
III LICZBY NA CO DZIEŃ
- ile możemy kupić za ustaloną kwotę
- co nam mówią sklepowe paragony
- ile ...