Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Supady-Panufnik
Scenariusz lekcji historii w klasie VIIa w dniu 12.04.2022 r.
Temat: ZSRS – imperium komunistyczne.
Odniesienia do podstawy programowej:
XXVII. Europa i świat po I wojnie światowej. Uczeń:
3) charakteryzuje oblicza totalitaryzmu (włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, systemu sowieckiego): ideologię i praktykę.
Cele lekcji:
posługuję się ze zrozumieniem pojęciami: Nowa Ekonomiczna Polityka, kolektywizacja rolnictwa, gospodarka planowa, łagier, sowchoz, kołchoz, GUŁAG, NKWD, kult jednostki, stalinizm, komunizm wojenny, wielka czystka;
wiem, kim był Józef Stalin;
wyjaśniam, w jaki sposób w ZSRS realizowano kult jednostki;
wymieniam cechy charakterystyczne państwa stalinowskiego;
opisuje metody stosowane przez Józefa Stalina w celu umocnienia swoich wpływów;
Metody:
rozmowa nauczająca;
praca z infografiką;
praca z mapą;
mapa mentalna.
Środki dydaktyczne:
podręcznik s. 178-182 (tekst, infografika, mapa)
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności; nawiązanie do tematyki poprzednich lekcji – utrwalenie wiadomości z ostatniej lekcji – uczniowie losują pytania (narodziny faszyzmu).
Podanie tematu lekcji i wprowadzenie w jej tematykę; prezentacja portretu Stalina i pogadanka, co uczniowie wiedzą o tej postaci.
Przedstawienie, czego będzie dotyczyć lekcja i na co należy zwrócić uwagę – omówienie celów.
Praca z mapą s. 182 – uczniowie charakteryzują specyfikę terytorialną ZSRS
Do zanotowania w zeszycie – pytania kluczowe:
Kiedy i jak powstał ZSRS?
Kim był Józef Stalin i jakie działania prowadził w ZSRS?
Jak przekształcano gospodarkę w ZSRS?
Jakich zbrodni dopuszczali się komuniści?
Dlaczego doszło do wielkiego głodu na Ukrainie w latach 1932-1933?
Jakie porozumienia zawarł ZSRS z Niemcami do roku 1939?
Uczniowie odliczają od jeden do sześciu. Następnie siadają w grupach – jedynki razem, dwójki razem itd. Każdy zespół zajmuje się opracowaniem jednego pytania kluczowego w formie mapy mentalnej (jedynki - pytanie nr 1, dwójki – pytanie nr 2 itd.). Po 10 minutach prezentują efekty swojej pracy.
Zebranie najważniejszych wiadomości z lekcji – dokończ zdanie, wybierz Prawda/Fałsz.
Ocean najaktywniejszych i wyróżniających się osób - przyznanie plusów za aktywność.
W domu – do wyboru:
Ćw. 2 s. 182 - do mapy (na trójkę) lub
Ćw. ? s. 179 (na czwórkę i więcej)