Dodaj publikację
Autor
Krzysztof Durnaś
Data publikacji
2024-01-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
39

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja opisuje zasady, zadania i procedury postępowania przy prowadzeniu interwencji kryzysowych w szkole.
 Pobierz (docx, 336,2 KB)

Podgląd treści

Podręcznik dla szkolnego interwenta kryzysowego.

Krzysztof Durnaś

Interwent kryzysowy, terapeuta, psychotraumatolg

konsultant badania odporności psychicznej MTQ

Spis treści

Wstęp ……………………………………………………………………………………… 3

Rozdział 1 Kryzys jako podstawa podejmowania działań interwencyjnych………………. 4

Rozdział 2 Zasady i metodyka prowadzenia interwencji kryzysowej …………………….. 6

Rozdział 3 Postawa interwenta kryzysowego i jego bezpieczeństwo …..………………. 15

Podsumowanie……………………………………………………………………………. 18

Bibliografia ………………………………………………………………………………. 19

Wstęp

Kryzysy towarzyszyły i towarzyszą człowiekowi od zawsze. Same w sobie nie stanowią zagrożenia. Wiele sytuacji kryzysowych potrafi przynieść korzystne zmiany w życiu. Kryzys może być sytuacją uczącą. Można powiedzieć, że głównym problemem jest reakcja i sposób poradzenia sobie z kryzysem przez osobę, która go doświadczyła. W sytuacji, gdy osoba taka nie posiada zasobów do poradzenia sobie z trudną sytuacją pojawia się interwent kryzysowy.

Niniejsza praca w syntetyczny sposób przedstawia trzy elementy związane z interwencją kryzysową. W pierwszym rozdziale zdefiniujemy pojęcie kryzysu i jego charakterystyczne objawy. Rodzaje kryzysów i sposób ich rozwijania się. W drugim rozdziale przedstawiona zostanie umiejętność oceny stanu klienta z różnych perspektyw i dokonywanie tym samym trafnego procesu diagnozy sytuacji klienta. Zaprezentowane zostaną pytania jakie na progu interwencji warto zdać klientowi i jakie może zdać sam sobie interwent. W drugiej części tego rozdziału, omówione zostaną procedury postępowania w ramach podejmowanej interwencji kryzysowej. Przedstawione zostaną dwie metodologie pracy z kryzysem oraz towarzyszące im procedury i protokoły. W ostatnim rozdziale omówiona zostanie różnica między interwencją kryzysową a terapią oraz rola interwenta kryzysowego. Przede wszystkim to, co wpływa na wypełnianie tej roli. Predyspozycje, cechy charakteru, umiejętności, postawy i wiedza. W rozdziale tym odniesiemy się też do bardzo ważnej z punktu widzenia przeprowadzenia interwencji kryzysowej sprawy zapewnienia bezpieczeństwa interwentowi. W zakończeniu dokonam skrótowego podsumowania zaprezentowanej tematyki.

Rozdział 1

Kryzys jako podstawa podejmowania działań interwencyjnych

Ludzie znajdujący się w stanie kryzysu, kiedy napotykają przeszkodę w osiąganiu ważnych celów życiowych - przeszkodę, która w tym czasie jest nie do pokonania za pomocą zwyczajowych metod rozwiązywania problemów. Powoduje to stan dezorientacji i zamieszania, w którym podejmowane są liczne próby nieudanych rozwiązań. Kryzys jest wynikiem trudności w osiągnięciu celów życiowych, przeszkód, które wydają się ludziom nie do pokonania na drodze zwyczajowych wyborów i zachowań. Dotknięta kryzysem osoba nie zna żadnego sposobu poradzenia sobie z daną sytuacją. Kryzysy to osobiste trudności lub sytuacje, które odbierają ludziom zdolność działania i uniemożliwiają świadome kontrolowanie własnego życia.

Kryzys jest stanem dezorganizacji, w którym człowiek ...