Dodaj publikację
Autor
Iwona Czerwińska Duma
Data publikacji
2024-02-23
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz łączy wiedzę z praktyką - uczniowie samodzielnie dochodzą do wniosków odnośnie dzielenia.
 Pobierz (docx, 19,8 KB)

Podgląd treści

SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IV

Temat: Dzielenie z resztą.

Cele ogólne:

- Doskonalenie umiejętności dzielenia oraz mnożenia w zakresie 100.

Cele operacyjne:

Uczeń:

- stosuje pojęcia: iloraz, dzielna, dzielnik.

- potrafi wykonać dzielenie z resztą oraz sprawdzić otrzymany wynik.

- uświadamia sobie, że niektóre liczby dzielą się z resztą

- uświadamia sobie, że reszta z dzielenia jest mniejsza od dzielnika.

- kształtowanie logicznego myślenia

- łączy teorię z praktyką

Metody pracy: pogadanka, rozwiązywanie zadań, eksperyment matematyczny

Formy pracy: praca z całą grupą i indywidualna

Pomoce dydaktyczne:

- tablica interaktywna

- karty pracy

- matzoo.pl

- zeszyt

- pudełka z kolorowymi koralikami

Przebieg lekcji:

1. Część wstępna:

- Sprawdzenie listy obecności.

- Zapisanie tematu lekcji.

- Wprowadzenie do tematu lekcji, objaśnienie jego celu.

2. Część właściwa:

- Nauczyciel przypomina pojęcia ilorazu, dzielnej i dzielnika na przykładach.

- Podział uczniów na grupy 4-osobowe (eksperyment).

Rozdanie każdej grupie pudełka z koralikami i polecenie, aby każdy uczeń w grupie miał tyle

samo koralików, a resztę należy odłożyć oddzielnie. Uczniowie mają zapisać na kartce ile mieli

wszystkich koralików i na ile je podzielili, oraz jaka reszta im została.

Zapisanie działania dzielenia na tablicy (wybrany uczeń z każdej grupy).

Uczniowie uświadamiają sobie, że reszta z dzielenia jest mniejsza od dzielnika.

- Rozwiązywanie zadania na karcie pracy (załącznik 1). Nauczyciel nadzoruje pracę dzieci,

udzielając w razie potrzeby pomocy.

- Ćwiczenia utrwalające interaktywne (www.matzoo.pl)

Wyświetlenie zadań na tablicy interaktywnej i wspólne rozwiązywanie. Nauczyciel zachęca

uczniów do udziału nagradzając aktywność plusami.

3. Część końcowa:

- Podsumowanie nowo poznanych wiadomości przez nauczyciela.

- Zakończenie lekcji.

Załącznik nr 1 - Karta pracy

Uzupełnij działania:

22 : 5 = 4 r 2 53 : 2 = 26 r 1

23: 5 = 4 r …… 53 : 3 = 17 r ……

24 : 5 = 4 r …… 53 : 4 = 13 r ……

25 : 5 = 5 r …… 53 : 5 = 10 r ……

26 : 5 = 5 r …… 53 : 6 = 8 r ……

Uczniowie klasy 4a poszli na spacer do parku. Wszystkich uczniów było 23. Nauczyciel chciał podzielić uczniów na cztery równe grupy, czy mógł to zrobić?

żródło: medianauka.pl

Opracowała: I. Czerwińska -Duma