Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE IV
Temat: Dzielenie z resztą.
Cele ogólne:
- Doskonalenie umiejętności dzielenia oraz mnożenia w zakresie 100.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- stosuje pojęcia: iloraz, dzielna, dzielnik.
- potrafi wykonać dzielenie z resztą oraz sprawdzić otrzymany wynik.
- uświadamia sobie, że niektóre liczby dzielą się z resztą
- uświadamia sobie, że reszta z dzielenia jest mniejsza od dzielnika.
- kształtowanie logicznego myślenia
- łączy teorię z praktyką
Metody pracy: pogadanka, rozwiązywanie zadań, eksperyment matematyczny
Formy pracy: praca z całą grupą i indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
- tablica interaktywna
- karty pracy
- matzoo.pl
- zeszyt
- pudełka z kolorowymi koralikami
Przebieg lekcji:
1. Część wstępna:
- Sprawdzenie listy obecności.
- Zapisanie tematu lekcji.
- Wprowadzenie do tematu lekcji, objaśnienie jego celu.
2. Część właściwa:
- Nauczyciel przypomina pojęcia ilorazu, dzielnej i dzielnika na przykładach.
- Podział uczniów na grupy 4-osobowe (eksperyment).
Rozdanie każdej grupie pudełka z koralikami i polecenie, aby każdy uczeń w grupie miał tyle
samo koralików, a resztę należy odłożyć oddzielnie. Uczniowie mają zapisać na kartce ile mieli
wszystkich koralików i na ile je podzielili, oraz jaka reszta im została.
Zapisanie działania dzielenia na tablicy (wybrany uczeń z każdej grupy).
Uczniowie uświadamiają sobie, że reszta z dzielenia jest mniejsza od dzielnika.
- Rozwiązywanie zadania na karcie pracy (załącznik 1). Nauczyciel nadzoruje pracę dzieci,
udzielając w razie potrzeby pomocy.
- Ćwiczenia utrwalające interaktywne (www.matzoo.pl)
Wyświetlenie zadań na tablicy interaktywnej i wspólne rozwiązywanie. Nauczyciel zachęca
uczniów do udziału nagradzając aktywność plusami.
3. Część końcowa:
- Podsumowanie nowo poznanych wiadomości przez nauczyciela.
- Zakończenie lekcji.
Załącznik nr 1 - Karta pracy
Uzupełnij działania:
22 : 5 = 4 r 2 53 : 2 = 26 r 1
23: 5 = 4 r …… 53 : 3 = 17 r ……
24 : 5 = 4 r …… 53 : 4 = 13 r ……
25 : 5 = 5 r …… 53 : 5 = 10 r ……
26 : 5 = 5 r …… 53 : 6 = 8 r ……
Uczniowie klasy 4a poszli na spacer do parku. Wszystkich uczniów było 23. Nauczyciel chciał podzielić uczniów na cztery równe grupy, czy mógł to zrobić?
żródło: medianauka.pl
Opracowała: I. Czerwińska -Duma