Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Prowadzący zajęcia: mgr Monika Żyrek
Zajęcia świetlicowe
Temat zajęć: W oczekiwaniu na ferie zimowe.
Cel ogólny
Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego podczas ferii zimowych.
Cel szczegółowy
Poszerzanie wiedzy na temat aktualnej pory roku oraz zabaw z nią związanych,
Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
Doskonalenie sprawności manualnej dziecka,
Rozwijanie koncentracji, pobudzenie do wyobraźni.
Uczeń:
Zna i potrafi stosować zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych,
Potrafi odróżnić bezpieczne od niebezpiecznych miejsc przeznaczonych na zabawy,
Potrafi właściwe ocenić zachowanie dzieci na podstawie przedstawionych ilustracji,
Potrafi wypowiedzieć się na temat treści opowiadania J. Wasilewskiej „Nowe łyżwy Adama”,
Potrafi zintegrować się z grupą,
Wie, jaki dostosować ubiór do aktualnej pogody,
Potrafi nazwać wybrane dyscypliny sportowe, które uprawia się zimową,
Potrafi odgadnąć zagadki oraz prawidłowo ułożyć zdania z rozsypanki wyrazowej.
Metody pracy:
Słowna - omówienie tematu zajęć, pogadanka, objaśnienie wykonywanych zadań.
Praktyczna - praca w zespołach.
Forma pracy:
Indywidualna,
Zbiorowa.
Środki dydaktyczne
Kulki z papieru lub z gazet,
Blok techniczny lub rysunkowy,
Kredki, klej, taśma klejąca, sznurek, bibuła,
Karta pracy,
Komputer lub laptop.
Czas: 45 minut.
Część wstępna:
Powitanie uczniów, sprawdzenie obecności.
Prowadząca zajęcia prosi uczniów, by usiadły w wyznaczonych ławkach. Następnie nauczycielka zadaje dzieciom zagadkę o tematyce związanej z zimą.
Prowadząca zapoznaje uczniów z tematem i celem zajęć, po czym przeprowadza krótką pogadankę dotyczącą aktualnej pory roku- Zimy. Prowadząca wspólnie z dziećmi omawia cechy charakterystyczne zimy.
Nauczyciel kieruje rozmową, zadając pytania:
- Czy wiedzą kiedy zaczyna się kalendarzowa zima?
- Po czym poznają, że jest zima?
- A co jest najciekawsze w zimie?
- Czy lubią tę porę roku?
- Co im się nie podoba?
Część główna
1. Nauczycielka przypina na tablicy ilustrację, na której znajdują się dzieci i ich zabawy na śniegu, po czym kieruje rozmową, zadając pytania:
- Co przedstawia ilustracja?
- Dlaczego z komina unosi się dym?
- Czy na ilustracji pojawia się jakieś zwierzę? Co robią zwierzęta?
- A drzewa? Czy drzewa zimą mają liście?
- Jaki rodzaj sportu widzą na ilustracji?
- Jakie sporty zimowe znają?
Prowadząca pokazuje uczniom zdjęcia / ilustracje związane z różnymi aktywnościami
na śniegu oraz rekwizyty z nimi związane. Zadaniem uczniów jest dobranie odpowiednich przedmiotów do zdjęcia.
Słuchanie treści opowiadania J. Wasilewskiej „Nowe łyżwy Adama”.
Wychowawca przedstawia dzieciom opowiadanie J. Wasilewskiej „Nowe Łyżwy Adama”, następnie rozdaje uczniom ponumerowane kolorowe paski, na których znajdują się pytania. Zadaniem dzieci jest przeczytać i odpowiedzieć na treść pytań, które dotyczą tego opowiadania.
4. Nauczycielka prezentuje dzieciom dwa obrazki, na których znajdują się dwie sytuacje związane z zabawą na śniegu. Obrazki różnią się kilkoma szczegółami ...